چند نفر توافق ابوظبی-تل آویو را مهندسی کردند؟

© Photo / Pixabay / Jacqueline Schmid همکاری امارات و اسرائیل
همکاری امارات و اسرائیل  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توافق عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل در حال آشکار شدن است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، توافق عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل در حال آشکار شدن است، توافقی که سال‌ها روی آن کار شده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دو سفر محرمانه به امارات طی دو سال گذشته داشته و رایزنی‌ها و سفرهای پنهانی در بالاترین سطح از سوی موساد در این باره انجام شده است. چندین نفر از ابوظبی وتل آویو و واشنگتن در مهندسی این توافق مشارکت داشته اند که ۵ نفر از بارزترین آنها هستند.

از جمله بارزترین افرادی که در این توافق نقش داشته اند، تاجر و میلیاردر یهودی اصالتاً مصری حاییم سابان (اسرائیلی-امریکایی) است که میان تل آویو و ابوظبی به شکل زودهنگام و مستقیم وساطت کرده است.

واکنش سپاه پاسداران ایران به توافق امارات و اسرائیل  - اسپوتنیک ایران
واکنش سپاه ایران به توافق امارات و اسرائیل

 او ثروتش را با سرمایه گذاری در برنامه‌های انیمیشن به دست آورد و مرکز مطالعات خاورمیانه سابان وابسته به مرکز بروکینگز را در واشنگتن پایتخت آمریکا بنا نهاد و ثروت سابان ۲.۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و مجله فوربس در سال ۲۰۰۶ وی را در فهرست ۴۰۰ ثروتمند آمریکا و در رتبه ۹۸ قرار داد.

سفیر امارات در واشنگتن یعنی یوسف العتیبه نقش محوری و اساسی در مهندسی کردن روابط بین امارات و اسرائیل ایفا کرد و او همان کسی است که در رسانه‌های اسرائیلی استارت عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را کلید زد. وی در آن زمان در مقاله‌ای با عنوان الحاق یا عادی سازی این نکته را القا نمود که فلسطینی‌ها باید بین آنها و عادی سازی یکی را انتخاب کنند.

نفر سومی که به طور مستقیم نقش آفرینی کرد و رایزنی‌های طولانی داشت و بارها به امارات برای اتمام این توافق سفر کرد، یوسی کوهن بود. وی روابط قوی و محکمی با شاهزادگان و مقامات امارات دارد. به طور کلی تبدیل روابط پنهانی به علنی تا حدی زیادی به خاطر سرویسی جاسوسی اسرائیل است.

کوشنر: برقراری روابط اسرائیل و عربستان قطعی است - اسپوتنیک ایران
کوشنر: برقراری روابط اسرائیل و عربستان قطعی است

جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز دراین باره نقش مهمی را ایفا کرد و از وی به عنوان مهندس معامله‌قرن نیز یاد برده می‌شود. وی شش هفته پیش درباره طرح عادی سازی امارات و اسرائیل صحبت کرده بود و گفته بود که این اقدام یک اقدام تاریخی خواهد بود.

محمد دحلان فلسطینی که پیش از آن در مسئولیت‌های امنیتی در تشکیلات خودگردان فلسطین بر عهده داشت واز جنبش فتح جدا شده و مشاور ولیعهد ابوظبی است. محمد دحلان در طول دو سال گذشته رایزنی‌های گسترده‌ای با مقام‌های امنیتی امارات و رژیم صهیونیستی داشته است. دحلان طی سالیان گذشته چندین نشست محرمانه میان مسئولان اماراتی و اسرائیلی را تنظیم کرده است. جریان دحلان در فتح از موضع امارات حمایت می‌کنند.

وی متهم به ایفای نقش مشکوکی به نفع امارات در چندین کشور است از جمله اینکه ترکیه دحلان را به نقش داشتن در کودتای نافرجام ۲۰۱۶و نقش داشتن در ترور جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال گذشته متهم می‌کند. وزارت کشور ترکیه در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۹ دحلان را در فهرست قرمز قرار داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала