ظریف: دزدان کارائیب دادگاه و قضات خود را دارند

© AP Photo / Ebrahim Norooziمحمد جواد ظریف
محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تبلیغات بی ارزش نمی‌تواند شکست ناگوار دیپلماتیک ایالات متحده در سازمان ملل متحد را بپوشاند

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتر نسبت به ماجرای نفتکش‌ها واکنش نشان داد.

وی در توییتر نوشت:«دزدان دریایی کارائیب از دادگاه و قضات خود برخوردارند. برای آنها جای تأسف است که آنچه غارت شد، ایرانی نبود،سوخت توسط F.O.B خلیج فارس فروخته شد. کشتی و پرچم متعلق به ما نبود. تبلیغات بی ارزش نمی‌تواند شکست ناگوار دیپلماتیک ایالات متحده در سازمان ملل متحد را بپوشاند».

​چندی پیش، یک مقام آگاه دولت آمریکا گفت محموله های سوخت ایران که توسط آمریکا توقیف شده است، برای انتقال به آب های آمریکا به کشتی های دیگر منتقل شده است. حکم توقیف که قاضی آمریکایی آن را در ماه جولای صادر کرده است تنها محموله های بنزین 4 نفتکش را شامل می شود و توقیف نفتکش ها را در بر نمی گیرد.

چهار کشتی به نام‌های «لونا»، «پاندی»، «برینگ» و «بلا» طی روزهای اخیر در آب‌های آزاد توقیف شده‌اند و در حال انتقال به سمت شهر «هیوستون»  در ایالت تگزاس هستند.  این اقدام آمریکا در حالی انجام شده است که واشنگتن یک ماه قبل‌تر در جلوگیری از انتقال بنزین ایران توسط ۵ نفتکش به ونزوئلا ناکام مانده بود.

حجت سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا  در حساب توئیتری خود با اشاره به نوشته یک رسانه انگلیسی‌زبان مبنی بر اینکه «آمریکا ۴ نفتکش ایران را که در حال حمل سوخت به ونزوئلا بود توقیف کرده است» نوشت: «یک دروغ و جنگ روانی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم آمریکا. نه کشتی‌ها ایرانی‌ هستند و نه مالک یا پرچم آنها ارتباطی به ایران دارد. ترامپ نمی‌تواند حقارت و شکست خود در برابر ملت بزرگ ایران را با تبلیغات دروغین جبران کند.»

نفتکش های حامل سوخت ایرانی به کدامین بندر می روند؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نفتکش های حامل سوخت ایرانی به کدامین بندر می روند؟

برخی از رسانه‌های آمریکایی نیز ماه گذشته میلادی به آن اشاره کرده بودند دادگاهی در آمریکا پیش‌ از این حکم به توقیف چهار نفتکشی داده بودند که قرار بود سوخت ایران را برای ونزوئلا حمل کند.

ایران پیش‌تر در اقدامی که انتقاد‌های زیادی را در داخل ایالات متحده متوجه دولت ترامپ کرد حدود یک و نیم میلیون بشکه سوخت را در ماه مه گذشته از طریق اعزام پنج نفتکش فورچون، فورست، پِتونیا، فاکسون و کلیول تحویل ونزوئلا داد.

تنش دریایی میان ایران و ایالات متحده پس از توقیف نفتکش ایرانی گریس۱ توسط بریتانیا در جبل الطارق ابعاد تازه‌ای به خود گرفت. ایالات متحده پس از توقیف کشتی یاد شده بسیار تلاش کرد تا با بهره بردن از موافقنامه‌های همکاری قضایی کنترل گریس۱ را در دست گیرد اما این ابرنفتکش که بعد‌ها به «آدریان دریا» تغییر نام داد در نهایت اجازه یافت آب‌های ساحلی جبل الطارق را ترک کند.

آخرین مورد از بحران نفتکش‌ها که یک طرف آن نامی از ایران به میان آمده روز پنجشنبه در تنگه هرمز روی داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала