نماینده دائم آمریکا خواستار تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران شد

© AFP 2023 / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Tasos KATOPODISکلی کرفت نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد
کلی کرفت نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محدودیت خرید و واردات سلاح به ایران، طبق توافق هسته ای برجام، در ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ منقضی می شود.

به گزارش اسپوتنیک، کلی کرفت نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد، از کلیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست تا از پیش نویس قطعنامه گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران، که توسط واشنگتن ارائه شده است پشتیبانی کنند. چنین بیانیه ای روز چهارشنبه در وب سایت نماینده دائم ایالات متحده منتشر شد.

 سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران
تلاش حداکثری آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

نماینده دائم ایالات متحده اظهار کرد: من از همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل می خواهم که از پیامدهای واقعی پایان دادن به تحریم تسلیحاتی ایران آگاه شوند. هدف اصلی شورای امنیت ترویج صلح و امنیت در سراسر جهان است. اگر تحریم تسلیحاتی تمدید نشود، این مسخره کردن وظیفه مقدسی است که سازمان ملل بر آن تأسیس شده است.

نماینده دائم همچنین تأیید کرد: پیش نویس این سند امروز ارائه شده است؛ امروز ایالات متحده پیش نویس قطعنامه شورای امنیت را برای گسترش تحریم های موجود در زمینه فروش سلاح های معمولی به ایران و خرید آنها از ایران ارائه داد.

تحریم تسلیحات

محدودیت های واردات اسلحه به ایران، طبق توافق هسته ای، در ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ منقضی می شود. مقامات آمریکایی بارها متذكر شده اند كه علی رغم عقب نشینی از توافق ایران، آنها به دنبال تمدید تحریم خواهند بود.

كرفت رأی دادن به سند آمریكا را "انتخاب بین صلح و ترور" نامید. او همچنین گفت که ایالات متحده می خواهد "روسیه و چین" را که مخالف قطعنامه هستند، به کنار براند.

در همین زمان، دیپلمات هایی که نخواستند نامشان فاش شود، ابراز تردید کردند که این قطعنامه ۹ رای لازم را کسب می کند تا به یک حق وتو برای مسدود کردن آن نیاز داشته باشد. به ویژه، در جلسه ژوئن شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران؛ انگلیس، فرانسه و آلمان با صحبت با موضع مشترک، "غیرقابل قبول بودن پیشنهادهای یکجانبه منجر به از سرگیری تحریم ها" را اعلام کردند.

در ماه ژوئن، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، نامه ای به دبیر کل سازمان ملل ارسال كرد و بیان داشت كه هیچ زمینه عینی برای بحث درباره تمدید تسریع تسلیحات علیه ایران در شورای امنیت وجود ندارد.

همانطور که وزیر خلرجه روسیه یادآور شد، روند تهیه اسلحه و تجهیزات نظامی به ایران، پیش بینی شده توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل موقت است.

لاوروف توضیح داد كه اعمال مقررات محدودیت واردات اسلحه به ایران پس از ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ هرگز در نظر گرفته نشده است و هیچ دلیل قانونی یا دلیل دیگری برای تجدید نظر در آن وجود ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала