چرا کره جنوبی پول ایران را منتقل نمی‌کند؟

© Fotolia / Leungchopan کره جنوبی
 کره جنوبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقام دولتی: کره جنوبی درباره انتقال پول ایران به مسیر کانال سوئیس رایزنی‌هایی را انجام داده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از«رویترز»، یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی گفت کشورش درباره انتقال پول ایران به مسیر کانال سوئیس رایزنی‌هایی را انجام داده است.

وی در توضیح گفت:«آمریکا نظر مثبتی درباره چنین طرح‌هایی ندارد».

به نوشته نشریه نامبرده، شبکه پیچیده تحریم‌های آمریکا موجب ایجاد اخلال در مبادله اقلام بشردوستانه با ایران شده است. تحریم‌های آمریکا مبادله کالاهای بشردوستانه با ایران را دچار مشکل کرده است.

دولت آمریکا ادعا می‌کند مبادله دارو و مواد غذایی مشمول تحریم نیست بانک‌ها و دولت‌ها میلی به قبول پول ایران یا انتقال آن ندارند، زیرا نگرانند که این اقدام آنها ممکن است به صورت ناخواسته شبکه پیچیده تحریم‌های آمریکا را نقض کند.

سوئیس نقش خود در آزادی متقابل شهروندان آمریکا و ایران را تائید کرد  - اسپوتنیک ایران
سوئیس نقش خود در آزادی متقابل شهروندان آمریکا و ایران را تائید کرد

آمریکا و سوئیس سال گذشته مدعی اجرایی شدن ساز و کار مالی جدیدی به نام «تمهید تجاری انسان‌دوستانه سوئیس» (SHTA) برای ارسال اقلام‌ انسان‌دوستانه به ایران شدند. با وجود این، بانک مرکزی ایران نمی‌تواند میلیاردها دلار پول نقد حاصل از صادرات نفت که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ روی هم انباشته شده‌اند را به حساب‌های بانکی که با این کانال کار می‌کنند انتقال دهد. این مسئله را پنج منبع آگاه به موضوع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند.

این پول در حساب‌های بانکی کشورهایی که ایران به آن نفت فروخته، به خصوص کشورهای آسیایی قرار دارد و پول مورد نظر در سال‌های بعد از عقد توافق هسته‌ای و قبل از خروج آمریکا از برجام در این حساب‌ها انباشته شده است.

برجام، میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام ۸ می ۲۰۱۸ به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد. مشکل علاوه در مبادلات اقلام بشردوستانه در سایر حوزه‌ها هم احساس می‌شود و مثلاً بسیاری از شرکت‌های کشتی‌رانی و بیمه تمایلی برای تحت پوشش قرار دادن شناورهای ایرانی حتی برای تجارت مجاز هم ندارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала