دلیل فروپاشی شوروی از دیدگاه ترامپ

© REUTERS / Leah Millisدلیل فروپاشی شوروی از دیدگاه ترامپ
دلیل فروپاشی شوروی از دیدگاه ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا در مصاحبه با خبرنگاران دیدگاه خود درباره دلیل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را اعلام كرد.

به گزارش اسپوتنیک، رهبر آمریكا معتقد است اتحاد جماهیر شوروی در اثر جنگ ناموفق در افغانستان از بین رفته چون مقامات شوروی در این جنگ مبالغ هنگفتی پول و جان تعداد زیادی از مردم خود را از دست دادند.

ترامپ گفت: "اگر درباره روسیه فکر کنید ، می فهمید که روسیه دقیقاً به دلیل (جنگ) افغانستان،  روسیه شده  و از حالت  اتحاد جماهیر شوروی خارج شده است."

به همین دلیل ، وی ابراز تردید کرد که روسیه بتواند با جنبش تروریستی طالبان (سازمانی که در روسیه ممنوع است) همکاری کرده  و برای حملات به ارتش آمریکا پول بدهد.

جامعه اطلاعاتی آمریکا: ادعای تبانی بین روسیه و طالبان بی اساس است - اسپوتنیک ایران
جامعه اطلاعاتی آمریکا: ادعای تبانی بین روسیه و طالبان بی اساس است

پیش از این ، ترامپ گفته بود که وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد تبانی ادعایی مسکو با طالبان صحبت نکرده است. ترامپ تأکید کرد که وی در مورد موضوعات دیگر با رهبر روسیه گفتگو کرده و خاطرنشان کرد که بسیاری از ناظران اخبار مربوط به همکاری طرف روسی با طالبان را "اخبار جعلی" می نامند.

پیشتر در روز 26 ژوئن روزنامه نیویورک تایمز با استناد به ماموران اطلاعاتی معرفی نشده، نوشته بود سازمان اطلاعات آمریکا گویا به این نتیجه رسیده که روسیه به طور پنهانی به شبه‌نظامیان مرتبط با طالبان پرداخت پاداش به خاطر انجام حملات موفقیت‌آمیز علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان را پیشنهاد کرده  و ترامپ در جریان این موضوع قرار دارد اما هیچ مدرکی حاکی از این امر عرضه نشده بود.

دیرتر سفارت روسیه در آمریكا خواستار آن شد كه مقامات این كشور به تهدیدها علیه  دیپلمات های روس به دلیل انتشار خبرهای مربوط به اقدامات  روسیه در افغانستان واکنش شایسته دهند. وزارت خارجه روسیه گزارش این رسانه ها را جعلی خواند. ترامپ پیشتر نیز مقاله منتشره را "سفارشی" خوانده بود .

دمیتری پسکوف،  سخنگوی رئیس جمهور روسیه ضمن اظهار نظر در باره مطلب منتشره در نیویورک تایمز درباره "تبانی" روسیه با طالبان گفت: این ادعاها دروغ است. پسكوف به سوال خبرنگاران دراین مورد كه آیا ترامپ در طول سال جاری میلادی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد این موضوع صحبت  كرده ، پاسخ منفی داد.

منظور از جنگ افغانستان (1979-1989) ، درگیری نظامی در قلمرو جمهوری دموکراتیک افغانستان در آن زمان است که در واقع بین نیروهای دولت وقت افغانستان و گروه های مسلح مجاهدین افغان بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала