وزارت خارجه آمریکا: توافق ایران و چین را به دقت زیر نظر داریم

© AP Photo / J. Scott Applewhiteوزارت خارجه آمریکا: توافق ایران و چین را به دقت زیر نظر داریم
وزارت خارجه آمریکا: توافق ایران و چین را به دقت زیر نظر داریم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن به دقت توافق جامع بین ایران و چین را به دقت زیرنظر دارد و رصد می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، استفن بیگان،  قائم مقام وزیر خارجه آمریکا، در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا که با موضوع بررسی رقابت بین آمریکا و چین برگزار شده بود، گفت: ما به دقت در حال رصد شراکت جامع اقتصادی و امنیتی بین ایران و چین هستیم.

وی ادعا کرد: این توافق، اگر نهایی شود می‌تواند به ایران برای افزایش هزینه در زمینه بلندپروازی‌های نظامی و اقدامات مخرب در منطقه خاورمیانه کمک نماید.

ادعای واگذاری کیش به چین توهین به شعور جمعی ملت ایران است - اسپوتنیک ایران
ادعای واگذاری کیش به چین توهین به شعور جمعی ملت ایران است

چندی پیش محمد جواد ظریف؛ وزیر خارجه ایران در واکنش به اخبار مربوط به واگذاری جزایری چون کیش به موجب قرارداد ۲۵ ساله با چین نیز اظهار داشت: این موضوعات درست نیست. حتی یک ذره هم واقعیت در موضوعات مطرح شده وجود ندارد. ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد.

قبل از ان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران درباره اظهارات محمد جواد ظریف در این کمیسیون پیرامون روند تدوین پیش نویس توافق همکاری ۲۵ ساله ایران و چین بیان داشت: ظریف در این باره گفت که روابط جمهوری اسلامی ایران با چین یک روابط راهبردی بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است. طبق گفته وزیر امور خارجه، روند تدوین این سند با سفر آقای شی جین پینگ به تهران در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و دو کشور در آن سفر تصمیم گرفتند تا نقشه راه بلندمدتی را طراحی کنند و طرفین هنوز در حال مذاکره روی این سند هستند.

عمویی تصریح کرد: وزیر امور خارجه در تشریح ابعاد این سند، بر لحاظ شدن منافع ملی در تدوین این سند تأکید کرد و شایعاتی چون فروش جزیره کیش و فروش نفت ارزان را رد کرد و آن را ناشی از غرض ورزی دشمنان توسعه روابط ایران و چین دانست.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала