لاوروف: روسیه تمام تلاش خود را برای حفظ برجام انجام می دهد

© Photo / Embassy of Iran in Moscowلاوروف: روسیه تمام تلاش خود را برای حفظ توافق هسته ای برجام با ایران انجام می دهد
لاوروف: روسیه تمام تلاش خود را برای حفظ توافق هسته ای برجام با ایران انجام می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه روسیه در جریان دیدار با همتای ایرانی خود اذعان کرد: روسیه تمام تلاش خود برای حفظ توافق هسته ای با ایران را خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان مذاکرات با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: روسیه تمام تلاش خود را برای حفظ توافق برنامه هسته ای تهران می کند.

ظریف رکورد دیدار با مقامات وزارت خارجه روسیه را شکست - اسپوتنیک ایران
ظریف رکورد دیدار با مقامات وزارت خارجه روسیه را شکست

ظریف روز سه شنبه وارد مسکو شد، آخرین دیدار وزیر امور خارجه ایران از روسیه اواسط ژوئن بود.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما درباره جوانب مختلف اجرای برجام در مورد برنامه هسته ای ایران به طور مفصل بحث کردیم. در همین روزهای این توافق مهم پنج ساله شد. این توافق نامه واقعاً به تضمین ثبات و امنیت جهانی کمک می کند.

لاوروف تأکید کرد: ما اطمینان داریم که تنها تعامل مساوی و سازنده بین شرکت کنندگان و هم چنین در آژانس انرژی اتمی بین المللی به حفظ توافق های سازش مندرج در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل کمک خواهد کرد.

ایران و شش مذاکره کننده بین المللی در ژوئیه 2015 به توافقی رسیدند تا مسائل دیرینه اتمی ایران را برطرف کند. مذاکرات چند ماهه با تصویب برنامه جامع اقدام مشترک برجام به پایان رسید، اجرای آن تحریم های اقتصادی و مالی که قبلاً از شورای امنیت سازمان ملل ایالات متحده و اتحادیه اروپا به طور کامل اعمال شده را حذف می کند.

از جمله موارد دیگر در این توافق، لغو تحریم تسلیحاتی در طی دوره 5 سال از ایران برداشته شود، عرضه تسلیحات زودتر امكان پذیر بود، اما فقط با اجازه شورای امنیت سازمان ملل.

این توافق نامه به شکل اصلی خود حتی سه سال هم دوام نیاورد، در ماه مه 2018، ایالات متحده به طور یک جانبه از از توافق هسته ای خارج  و تحریم های سخت علیه تهران را وضع کرد. با این وجود، از آنجا که فقط ایالات متحده رسماً از این توافق خارج شد، بقیه شرکت کنندگان آن باید شرط برداشته شدن تحریم تسلیحاتی را رعایت کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала