ایران از انتقال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس خبر داد

© Sputnik / Mazyar Asadiایران از انتقال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس خبر داد
ایران از انتقال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس خبر داد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون حقوقی وزارت امورخارجه ایران اعلام کرد جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس منتقل شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پانا، محسن بهاروند در این باره گفت: «جعبه سیاه دیروز توسط مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری و یک نفر از قضات به پاریس منتقل شد و روز دوشنبه عملیات خوانش آن شروع خواهد شد. در این رابطه دولت فرانسه همکاری بسیار خوبی با هیات ایرانی داشته است که جا دارد از فرانسه، تشکر کنم.»

یادآور می‌شود که هواپیمایی بین المللی بوئینگ 737-800 اوکراین در پرواز به سمت کیف اندکی پس از ترک فرودگاه تهران در تاریخ 8 ژانویه امسال سقوط کرد. 176 نفر جان باختند که  شهروندان ایران، اوکراین، کانادا، انگلیس، آلمان، سوئد و افغانستان بودند.

سامانه پدافند هوایی ایران پیش از شلیک به هواپیمای اوکراینی جا به جا شده بود - اسپوتنیک ایران
سامانه پدافند هوایی ایران پیش از شلیک به هواپیمای اوکراینی جا به جا شده بود

سپاه پاسداران انقلاب  اسلامی ایران 11 ژانویه اعلام کرد به بوئینگ اوکراینی به طور تصادفی شلیک شده و عامل انسانی مقصر آن بوده است: هواپیما در نزدیکی تأسیسات نظامی ایران پرواز کرد و با هدف دشمن یعنی موشک کروز اشتباه گرفته شد. در همین زمان، ایران خاطرنشان كرد كه آنها انتظار حمله از آمریكا را داشتند و به همین دلیل سیستم‌های پدافند هوایی این كشور در آماده باش کامل قرار داشتند.  

در این رابطه بتازگی آژانس ایمنی حمل و نقل هوایی اتحادیه اروپا (EASA) دوباره در مورد خطر پرواز هواپیما های غیر نظامی و مسافربری در حریم هوایی ایران هشدار داده است.

در خبرنامه EASA آمده است: "با توجه به وضعیت ناپایدار امنیتی و هماهنگی ضعیف بین هواپیمایی کشوری و عملیات نظامی ، خطر خطا در شناسایی هواپیمای غیرنظامی وجود دارد. با توجه به وجود سیستم های دفاع هوایی با فناوری پیشرفته ، توصیه می شود خطرات موجود برای هواپیما های غیر نظامی را با دقت ارزیابی کنید."

خاطرنشان می شود که خطر برای پروازهای غیر نظامی به ویژه در ارتفاع زیر 25 هزار پا (حدود 7.6 هزار متر) بالا ارزیابی می شود. این هشدار تا 21 ژانویه 2021 اعتبار دارد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала