وزارت خارجه چین: آمریکا در حال بهانه سازی برای تحریم ایران است

© AP Photo / Mark Schiefelbeinسخنگوی وزارت خارجه چین
سخنگوی وزارت خارجه چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت خارجه چین اظهارات پامپئو به منظور بهانه سازی برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شده و هیچ پایه ‌ای ندارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رادیو بین المللی چین، سخنگوی وزارت خارجه چین بیان داشت: دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل، در حال بهانه سازیست که اقدامی کاملا بی اساس است.

پمپئو:  با همه توان تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید می کنیم
 - اسپوتنیک ایران
پمپئو: با همه توان تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید می کنیم

هوا چون یینگ در کنفرانس خبری روز جمعه وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که پس از انقضای تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در 18 اکتبر، چین سیستم های تسلیحاتی خود را به ایران می فروشد و با ایران نیز تدارکات لازم برای این کار را آغاز کرده است. دیدگاه چین به این اظهارات چیست؟ 

پاسخ داد: ما گزارش های مربوط را پیگیری کرده‌ایم. این اظهارات وزیر خارجه آمریکا آشکارا به منظور بهانه سازی برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل است و هیچ پایه ای ندارد؛ این اظهارات بار دیگر تعهدناپذیری آمریکا در برخورد با برجام که با بی اعتنایی به قطع نامه 2231 و توافق بین المللی به طور یک جانبه از آن خارج شده بود، افشا کرده است؛ امیدواریم آمریکا هر چه زودتر به مسیر حفظ اعتبار قطع نامه های شورای امنیت و اجرای برجام بازگشته و در مسیر اشتباه کنونی پیش نرود.

وی درباره اصول چین در تجارت تسلیحاتی گفت: چین همواره با احتیاط و مسئولیت پذیری به فروش سلاح به دیگر کشورها می پردازد و در این کار نیز بر سه اصل متکی است که عبارتند از: یاری به تقویت توانایی دفاعی مشروع کشور دریافت کننده؛ عدم آسیب رسانی به صلح، امنیت و ثبات جهان و منطقه؛ عدم دخالت در امور داخلی کشور دریافت کننده.

این سخنگو تاکید کرد: تجارت های تسلیحاتی چین با دیگر کشورها در حالی که با وظایف بین المللی چین از جمله تعهدات چین طبق قطع نامه شورای امنیت سازمان مغایرت نداشته باشد، به هیچ وجه نباید مورد سرزنش قرار گیرد، به ویژه از سوی آمریکا.

او افزود: چین اخیرا به "معاهده تجارت تسلیحات" پیوسته، در حالی که آمریکا سال گذشته از این پیمان خارج شده بود؛ مشخص است که پکن و واشنگتن نسبت به ضوابط بین المللی چه برخوردهای متمایزی دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала