ایران و چین راه نجات از فشار آمریکا را یافتند

© AFP 2023 / POOL / NOEL CELISمحمدجواد ظریف و وانگ یی وزیر امور خارجه ایران و چین
محمدجواد ظریف و وانگ یی وزیر امور خارجه ایران و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وال ‌استریت ‌ژورنال: ایران و چین با انجام توافق جامع و طولانی مدتی به آمریکا ثابت کردند که راه دیگری هم دارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وال ‌استریت ‌ژورنال، این روزنامه در مقاله ای به هدف ایران و چین برای امضای سند همکاری 25 ساله پرداخته و اذعان داشته که دو کشور سعی دارند از طریق شراکت گسترده فشارهای آمریکا را بی اهمیت سازند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
نیکی هیلی: شراکت چین برای پایان دادن به انزوای جهانی ایران است

روزنامه وال ‌استریت ‌ژورنال در مقاله خود آورده است: ایران و چین به ‌دنبال رسیدن به شراکتی گسترده با هدف خنثی کردن فشار اقتصادی آمریکا و کاهش انزوای ایران در جهان هستند. این روزنامه نوشته سند پیش ‌نویس این همکاری که هنوز نیازمند تأیید در مجلس شورای اسلامی ایران است مسیر را برای سرمایه‌ گذاری چین در مناطق تجارت آزاد ایران و همچنین پروژه‌ های مشترک در سایر حوزه‌ ها هموار می ‌کند.

روزنامه آمریکایی نوشته این سند همچنین به ‌دنبال توسعه مشارکت دو کشور در زمینه ‌های دفاعی و مبارزه با تروریسم است. وال ‌استریت ‌ژورنال در ادامه گسترش همکاری میان پکن و تهران را به روابط پرتنش هر دو طرف با آمریکا مربوط کرده و نوشته است: حتی گفتگوهای در شرف شکل ‌گیری میان ایران و چین برای شراکتی در آن گستردگی و با آن دوام نشانه ‌ای از نگرانی ‌های روزافزونی است که هر یک از دو طرف از آمریکا دارند.

این روزنامه در ادامه درباره تنش‌ های میان آمریکا با هر دو کشور می ‌افزاید: پکن و تهران هر دو درگیر رابطه‌ای پرتنش با واشنگتن هستند. چین وارد یک جنگ تجاری با آمریکا شده و اقتصاد ایران در حال دست و پنجه نرم کردن با تحریم ‌های آمریکا است.

تحلیلگران گفته ‌اند صرف وجود این توافق، حتی اگر بسیاری از پروژه‌های مندرج در آن هرگز به ثمر ننشینند نشان می‌دهد که هر دو کشور در برابر غرب راه چاره جایگزین دارند. چین تا به حال در برابر تلاش‌های آمریکا برای قطع خرید نفت از ایران و رساندن آن به صفر مقاومت کرده و فروش نفت به چین هنوز بخش قابل ‌توجهی از صادرات این محصول توسط ایران را تشکیل می ‌دهد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала