تاثیر فشار آمریکا: فقط یک کشور رسما از ایران نفت می‌خرد

© AFP 2023 / Venezuelan Ministry of Popular Power for Communicationتاثیر فشار آمریکا: فقط یک کشور رسما از ایران نفت می‌خرد
تاثیر فشار آمریکا: فقط یک کشور رسما از ایران نفت می‌خرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی رابطه ایران و چین را برجسته خواند و گفت که چین تنها کشوری است که رسما از ایران نفت می‌خرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی رابطه ایران و چین را برجسته خواند و گفت که چین تنها کشوری است که رسما از ایران نفت می‌خرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه چین تنها کشوری است که رسما از ایران نفت می‌خرد، گفت: البته ما نفت خود را به کشورهای مختلفی با شیوه‌های خودمان می‌فروشیم.

وی افزود: ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم و نفت خود را به کشورهای مختلف می‌فروشیم. اما چین کشوری است که رسما از ما نفت می‌خرد. اصولا سیاست انگلوساکسون، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تمرکز بر فشار ایران است به ویژه در روابط خودش با شرق از جمله با روسیه، چین و کشورهای شرقی.

ابراز نگرانی یک دیپلمات سابق ایرانی در رابطه با قرارداد ۲۵ساله ایران و چین  - اسپوتنیک ایران
ابراز نگرانی یک دیپلمات سابق ایرانی در رابطه با قرارداد ۲۵ساله ایران و چین

انصاری با بیان اینکه تمرکز آمریکایی‌ها فشار بر روابط ایران و چین است، اظهار داشت: چینی‌ها چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اقتصادی مدافع خیلی خوبی برای ما بوده اند. در آخرین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چین و روسیه دو کشوری بودند که رای منفی به قطعنامه آژانس دادند.

وی با ذکر این نکته که چین و روسیه در صحنه‌های مختلف برجام مدافع ایران بودند، عنوان کرد: در مسائل هسته‌ای این دو کشور مدافع ایران بودند. رابطه چین و ایران رابطه بسیار برجسته‌ای است. در حوزه همکاری‌ها در قضیه کرونا بسیار برجسته بود. وقتی چین به این گرفتاری مبتلا شد کمک‌های ایران به چین بسیار برجسته بود و متقابلا وقتی که ایران دچار شد کمک‌های چینی‌‌ها بسیار قابل توجه بود.بیش از ۵۰ محموله کمک‌رسانی چینی‌ها به ما در شرایط بسیار حساس بود.

انصاری بیان کرد: جالب است آمریکایی‌ها در همین موضوع کرونا هم سیاست‌شان فشار به چین است و در مسئله هنگ کنگ کاملا مشخص بود و انگلیسی‌ها هم در این خصوص با آمریکایی‌ها برای فشار بر چین به عنوان یک کشور مستقل همدست شدند. بنابراین فشارهای سیاسی آمریکا به چین هر بهانه و مسئله‌ای را عنوان می‌کند و یکی از موضوعاتی که اخیرا سخنگوی وزارت خارجه عکس العمل نشان داده روابط راهبردی بین ایران و چین است.

معاون وزیر خارجه رابطه ایران و چین را رابطه بسیار مهمی خواند و افزود: ما مصمم به پیش بردن آن هستیم.

انصاری همچنین با اشاره به واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص سند جامع ۲۵ ساله همکاری بین ایران و چین گفت: شاهد بودیم که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چه عکس‌العمل‌هایی نسبت به این رابطه داشت. آمریکایی‌ که ایران را تحت شدیدترین فشارهای سیاسی و اقتصادی قرار داد، الان دلسوز ایران شده که مبادا این قرارداد منافع ایران را در نظر نگیرد و آن را با ترکمانچای مقایسه کرده و مسخرگی این موضوع قابل توجه است.

این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه اهمیت نگاه به شرق از سوی ایران بحث جدی است، یادآور شد: طبیعی است همه کشورهای غربی نسبت به آن حساس باشند، چون رابطه‌ای جدی است.

وی همچنین گفت: برخی حرف‌ها مانند واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها در قالب این سند بسیار مسخره است، زیرا اکنون در دنیا هیچ کس با جمهوری اسلامی ایران درباره واگذاری سرزمینش صحبتی نمی‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала