گمانه زنی‌های تازه درباره نطنز

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سایت غنی‌سازی نطنز
 سایت غنی‌سازی نطنز  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحلیلگر مسائل سیاسی درباره حادثه نطنز گفت: استراتژی جمهوری اسلامی این است که زمانی که ماجرا به طور یقین اثبات شود که یک اقدام خارجی علت موضوع بوده برخورد قاطعی، قطعا صورت می گیرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مثلث آنلاین، سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا و تحلیگر سیاسی در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم درباره حادثه نطنز گفت: زمانی که یک حادثه امنیتی رخ می دهد طبیعی ترین کار این است که اعلان رسمی اتفاق افتاده را به زمانی موکول کنند که ابعاد ماجرا مشخص شده باشد و جمع بندی اولیه به دستاوردهای خوبی منجر شده باشد انفجار در مرکزهای هسته ای می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ممکن است که وضعیت کاملا طبیعی باشد بعنوان مثال سیستم های مجموعه به مشکل فنی بر خورده باشد و یا ممکن است عامل داخلی یعنی اقدام جاسوسی صورت گرفته و خرابکاری داخلی اتفاق افتاده باشد و یا ممکن است مخالفین دولت کاری کرده باشند یا ممکن است عملیات سایبری اتفاق افتاده باشد.

موسوی: دروغگویی و اتهام زنی از عناصر اصلی سیاست خارجی آمریکاست - اسپوتنیک ایران
موسوی: دروغگویی و اتهام زنی از عناصر اصلی سیاست خارجی آمریکاست

وی در ادامه تصریح کرد: بی شک آن چیزی که بعضی از سایت های اسرائیلی ادعا کردند نیست چرا که حمله هوایی صورت نگرفته و این انفجار، انفجاری است که در روی زمین واقع شده اما یک احتمال وجود دارد و احتمال این که اسرائیلی ها دست به یک اقدام زده باشند و این اقدام از طریق استخدام مزدوران و جاسوسان افتاده باشد این فرضیه موجوده اما هنوز ثابت نشده یا اگر چیزی هم ثابت شده در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته چرا که باید منتظر ماند تا موضوع به طور رسمی اعلام شود.

این تحلیل گر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه علت اعلان رسمی، تحقیقات بیشتر و نتیجه گیری درست دستگاه های مربوطه است، افزود: برخی حوادثی که علیه کشور ما انجام می شود که بلافاصله اطلاع رسانی صورت می گیرد از جمله ماجرای جریانات حمله به مجلس و حرم امام راحل که حتی وقتی داخل مجلس درگیری ها ادامه داشت، خبر و تصاویرش در رسانه ها منتشر شده بود و یا به ماجرای حمله اسرائیل به پایگاه سوریه که به شهادت هفت تن از نیروهای ایرانی منجر شد که این ماجرا نیز بلافاصله اعلام شد و همین طور عملیات متقابلی که علیه این تجاوز صورت گرفت.

این تحلیل گر مسائل سیاسی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در ماجرای ترور شهید بزرگوار سردار سلیمانی واکنشی که نشان داد این بود که به فوریت کاری انجام نداد اما به خوبی عملیات متقابلی صورت پذیرفت حال در ماجرای نطنز نیز بعد شناخت عوامل اصلی واقعه انفجار، برخورد قاطعانه صورت می پذیرد.

وی اظهار کرد: قصد اسرائیلی ها از اعلام این ماجرا به این شکل این بود که در یک فضای روانی قدرت نمایی کنند و از طرف دیگر خواستند که به طرف‌های اروپایی و منطقه ای نشان دهند که ایران آسیب پذیر است به فرض اینکه اسرائیلی‌ها را در این مسئله نقش اول بدانیم باید دید که چه نقشی داشتند. بعنوان مثال ممکن است نقشی در استخدام مزدور داشته و یا اینکه جاسوسانی اجیر شده اطلاعاتی را انتقال دادند اما در هر حال ادعای اسراییل مبنی بر حمله هوایی کذب است ، اما فراموش نکنیم که این حادثه اعتباری به اسراییل نخواد داد چرا که هر کشوری می تواند این خرابکاری را انجام دهد.

زارعی عنوان کرد: همه جای دنیا و همیشه احتمال جاسوسی وجود دارد شما هیچ دولتی را ندارید که از آسیب نفوذ و جاسوسی در امان باشد. کشورهای بسیار بزرگ با سیستم های بسیار عریض و طویل نیز گاهی درگیر ماجراهای جاسوسی می شوند همانند شوروی، آمریکا کشورهای اروپایی که در تاریخ معاصر بارها مورد جاسوسی واقع شدند و این امر طبیعی است.

این تحلیل گر مسائل سیاسی ادامه داد: اینکه در داخل ایران کسی بیایید و یک مواد منفجره پیدا کند این مسئله آنچنان نیاز به تبادل اطلاعات و همکاری دولت ها ندارد . تاسیسات نطنز را یک ادم کور هم می تواند شناسایی کند و رسما هم در مورد آن اطلاع رسانی شده است. این اتفاقی که افتاده ناشی از یک وضعیت خیلی پیچیده نیست این یک رخداد بسیط و ساده است اما ایا امکان تکرار دارد؟ بله. آیا جمهوری اسلامی توانایی این را دارد که جلوی تکرار اینگونه حوادث را بگیرد ؟ بله این امکان برای ایران وجود دارد چراکه دستگاه اطلاعاتی ایران قوی است.

دستگاه اطلاعاتی که توانست ریگی را در آسمان شکار کند قدرت بالای آن دستگاه را نشان می دهد. اینکه ما در محیطی نا امن امنیت داریم قدرت جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. با همه اینها باید بگوییم که امکان بدل خوردن بعضی از طرح هایی که ما علیه دشمن به کار می‌گیریم وجود دارد.مثل همین نمونه اخیر، اسراییلی ها یک هفته قبل از انفجار نطنز اعلا کردند ما در وضعیت امنیتی سختی به سر می‌بریم و ایران توانسته بسیاری از سیستم های ما را هک کنه و فضایی مطرح شد که ایران بدون جنگ می‌تواند زندگی اسراییلی ها را فلج کند.

وی افزود: شما ببینید انقلاب اسلامی به لحاظ محتوا و ماهیت در دنیا چه کرده . کسی در دنیا موافق نبوده که ما تاسیسات هسته ای داشته باشیم و هیچ سازمانی هم از حق جمهوری اسلامی دفاع نکرده است در حالی که در پروتکل الحاقی به ماده ای برمی خورید که در آن ماده می گوید کشورهایی که متعهد می شوند محدودیت هایی را بپذیرند به همان میزان آژانس و اعضا حکام موظفند به آن کشور کمک کنند و در دستور کار آژانس کمک به ایران وجود دارد .

زارعی ادامه داد: در همین حادثه انفجار متاسف می‌شویم که طرف مقابلمان را اینقدر وقیح و کینه توز می‌بینیم. خوب انفجاری در نطنز اتفاق افتاد ایا آژانس انرژی اتمی نباید نگران شود؟ آیا نباید نگران شود که این مسیله محیط یکی از اعضایش را تهدید می‌کند؟ اما واکنشش چه بود؟! آنها اعلام کردند ما دقت کردیم . اتفاقی که درروند بازرسی های ما اخلال ایجاد کند روی نداده است حتی یک تاسف هم نخورد .

زارعی گفت: من این احتمال را خیلی جدی می‌دانم که اسراییلی ها می‌خواهند نان چیزی که در خلق آن خیلی اثر نداشتند را بخورند . باید به شما بگوییم که اسراییلی ها در برنامه شان حمله به ایران نیست. در تفکرشان هم نیست. دلیل آن هم این است که آنها می‌دانند با چه وضعیتی روبرو می‌شوند .

آن چیزی که برای اسراییلی ها در مناطق دیگر آسان است در مرز ایران محال است. اسراییلی ها می‌دانند اگر این روشن شود که یک تخریب اسراییلی است حتما یک واکنش اساسی از سوی ایران دریافت خواهد کرد . زمانی که ما به امریکا پاسخ دادیم ، پهپاد پیشرفته آمریکایی یا نفتکش انگلیسی را متوقف کردیم ثابت کردیم که ما واکنش نشان می‌دهیم.

آیا اسراییلی ها توان تحمل واکنش جمهوری اسلامی را دارند؟ نه. به همین دلیل هم می‌توانم بگوییم بسیاری از مسایل رسانه ای اسراییل درواقع نوعی قدرت نمایی است که می‌خواهند از این سفره پهن شده برای خود لقمه ای بگیرند . ما به عنوان کارشناس چون دسترسی به صحنه نداریم قطعا نمی‌توانیم بگوییم چه اتفاقی افتاده است اما آنچه که می‌توانیم بگوییم این است که عمدی بودن این مساله و انتساب آن به اسراییل حتما با یک واکنش بسیار تند مواجه خواهد شد. هزینه اسراییل را بسیار بالا خواهد برد ولی من گمان نمی‌کنم این گزینه ای که اسراییل نقش داشته گزینه سطح بالایی باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала