ریاض خواستار فشار بر ایران پس از حملات نفتی شد

© REUTERS / Hamad I Mohammedپالایشگاه نفتی آرامکو عربستان سعودی
پالایشگاه نفتی آرامکو عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ریاض پس از گزارش سازمان ملل مبنی بر حمله به تأسیسات نفتی این کشور، خواست تا جامعه بین المللی باید بر ایران فشار وارد كند.

به گزارش اسپوتنیک، در اواسط ژوئن، رویترز با استناد به گزارشی از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، گزارش داد كه موشک های كروزی كه برای حمله به تأسیسات شرکت دولتی نفتی سعودی آرامکو و فرودگاه عربستان سعودی در سال 2019 استفاده شده اند، "اصالت ایرانی" داشته اند.

عربستان سعودی جنگ نفتی جدیدی را کنار گذاشت - اسپوتنیک ایران
عربستان سعودی جنگ نفتی جدیدی را کنار گذاشت

وزارت امور خارجه ایران گزارش دبیرخانه سازمان ملل را رد كرد. ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، گفت که هیچ گزارشی قانع کننده از دخالت ایران در حمله به تاسیسات نفتی سعودی در گزارش سازمان ملل وجود ندارد.

محمد بن سعدی الحمیدی مسئول امور سفارت عربستان سعودی در فدراسیون روسیه گفت: جامعه بین المللی باید به ایران فشار بیاورد تا این کشور رفتار خود را در حمایت از تروریسم تغییر دهد و از سیاست خارجی تهاجمی در قبال منطقه و جهان خودداری کند.

به گفته وی، نتایج گزارش سازمان ملل در مورد حمله به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی مستلزم اقدام مطابق با قوانین بین المللی ... علیه ایران و در رابطه با برنامه های هسته ای و بالستیک آن است. در این گزارش آمده است: "پادشاهی عربستان از کارشناسان بین المللی برای شرکت در تحقیق و نشان دادن حقیقت در مورد آنچه اتفاق افتاده است دعوت کرده است."

الحمیدی افزود: ریاض از تمامی قابلیت ها برای محافظت از زیرساخت های خود برخوردار است و از آخرین فناوری پشتیبانی می شود.

در اواخر سپتامبر سال 2019 به تاسیسات موجود در میادین آبی حمله شد و عربستان سعودی بیش از نیمی از تولید نفت خود را از دست داد. مسئولیت این حمله توسط شورشیان انصار الله (حوثی ها) که کنترل شمال یمن و مناطق مرزی با پادشاهی عربستان را تحت کنترل دارند برعهده گرفته شده است.

با این حال، ریاض اظهار داشت که حوثی ها نمی توانند در پشت این حمله ایستادگی کنند زیرا موشک های کروز که به تاسیسات نفتی پرتاب شده بودند از جهت دیگری پرواز می کردند و ایران را برای این حمله سرزنش می کردند، اما تهران این ادعاها را تکذیب کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала