آمریکا چه قولی به اهالی هنگ‌کنگ داد؟

© AFP 2023 / Getty Images / Zach Gibson پمپئو
 پمپئو   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پمپئو چین را متهم به نقض تعهدات خود در قبال هنگ‌کنگ کرد.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با شرکت در برنامه «واشنگتن واچ» اعلام کرد که آمریکا منتها تلاش خود را برای حمایت از ساکنان هنگ‌کنگ برای دستیابی به حقوق خود به انجام خواهد رساند.

به گفته پمپئو، آمریکا باید از مردمی دفاع و حمایت کند که برای آزادی‌های اولیه و ساده خود دست به مبارزه می‌زنند. چین تعهدات خود پس از  بازگشت هنگ‌کنگ تحت کنترل آن کشور را نقض می کند. وزیر خارجه آمریکا قول داد تمام افراد دخیل در تصمیمگیری مرتبط با نقض آزادی هنگ‌کنگی‌ها به مسئولیت‌پذیری جلب شوند.

گفتنی است که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با لحنی تند از چین به دلیل تصویب لایحه امنیتی هنگ کنگ انتقاد کرد و مدعی دفاع از منافع این منطقه شد. پمپئو همچنین به اقداماتی اشاره کرد که تاکنون علیه قانون امنیتی چین صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به محدودیت صدور روادید برای برخی مقامات چینی، محرومیت هنگ کنگ از خرید فناوری‌هایی با قابلیت دوگانه و همچنین لغو شرایط ویژه هنگ کنگ اشاره کرد.

کمک مالی دولت هنگ کنگ به شهروندان خود + جزئیات  - اسپوتنیک ایران
جزئیات قانون امنیت ملی چین برای هنگ‌کنگ

طرح کنگره آمریکا تحریم‌هایی را برای بانکهایی اعمال می‌کند که با مقامات چینی که در سرکوب معترضان در هنگ‌کنگ دخالت داشته یا دارند، تجارت می‌کند.

طبق قانون جدید هنگ کنگ،  هرگونه اقدام در راستای جدایی‌طلبی، تروریسم و یا تبانی با بیگانگان، با تنبیه و زندان همراه خواهد بود. از زمان امضای «اعلامیه مشترک چین و بریتانیا» در سال ۱۹۸۴ و نیز انتقال حاکمیت هنگ ‌کنگ به پکن در سال ۱۹۹۷، شرایط «یک کشور، دو سیستم» برقرار بوده است. به این معنا که هنگ‌کنگ تحت حاکمیت جمهوری خلق چین قرار دارد، اما از نظر قضایی، اقتصادی و قانون‌گذاری‌ در سطح محلی باید از استقلال برخوردار باشد. اما قانون جدید امنیت ملی هنگ کنگ این استقلال را تهدید می‌کند.

قانون امنیتی جدید چین، به آزادی‌هایی که با پایان یافتن حکومت بریتانیا در هنگ کنگ در سال ۱۹۹۷ برای۵۰ سال تضمین شده بود، پایان می‌دهد. مطابق این قانون جدید پکن اجازه می‌یابد که در هنگ‌کنگ با هرگونه اقداماتی را که براندازانه، جدایی‌طلبانه و امنیتی ارزیابی کند برخورد کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала