کارشناس: ایران به صراحت نسبت به انفجار نطنز واکنش نشان نخواهد داد.

© REUTERS / WANA NEWS AGENCYتاسیسات هسته ای نطنز
تاسیسات هسته ای نطنز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران می‌تواند تأسیسات هسته‌ای خود را به زیر زمین منتقل کند.

به گزارش اسپوتنیک، آندری باکلیتسکی، کارشناس و متخصص در امور برنامه هسته‌ای ایران معتقد است که ایران به صراحت نسبت به انفجار نطنز واکنش نشان نخواهد داد و می‌تواند تأسیسات هسته‌ای خود را به زیر زمین منتقل کند.

وی در اینباره گفت:« اگر هم چیزی باشد، ایران با صراحت واکنش نشان نخواهد داد، هر چه باشد، سری خواهد بود. در تهران کمیسیونی تشکیل شده است که به بررسی این حادثه مشغول است. اما هنوز دلایل وقوع این حادثه وجود ندارد.  اینکه در رسانه‌های غرب در باره این موضوع  گفته می‌شود که اسرائیل  کارخانه را منفجر کرده است باید گفت که اسرائیل احتمال انجام عملیات در خاک ایران را عنوان کرد از اینرو نمی توان این را نادیده گرفت.

ایران می تواند به عنوان واکنش به این حادثه، کارخانه خود را به زیر زمین و جای امن‌تری منتقل کند، اما در جواب به اینگونه اقدام، تهران ممکن است متهم به ساخت سلاح هسته‌ای شود.

ایران از دلیل کافی برای تشدید روابط با اسرائیل برخوردار است و انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا  بر اقدامات تهران تأثیر می‌گذارد، زیرا در صورت پیروزی دمکرات ها در آمریکا احتمال بازگشت به برجام وجود خواهد داشت که هم‌اکنون بازی بزرگ بین ایران و آمریکاست و همانا در این رابطه، ایران دست به ارزیابی، تشدید و یا سکوت خواهد زد».

آمریکا: اجازه توسعه سلاح‌های هسته‌ای را به روسیه و چین نخواهیم داد - اسپوتنیک ایران
آمریکا: اجازه توسعه سلاح‌های هسته‌ای را به روسیه و چین نخواهیم داد

پیشتر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح روز 2 ماه ژوئیه، از وقوع حادثه در یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز خبر داده و گفته بود:«بامداد امروز به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد، ولی هیچ تلفات جانی نداشت و به فعالیت های مجموعه لطمه ای وارد نکرد.

از  نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیر فعال بودن مجموعه ذکر شده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و  هم اکنون تیم های کارشناسی سازمان در محل وقوع حادثه  حاضر و مشغول بررسی علل این واقعه می باشند».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اطلاع داد که تیم‌های کارشناسی در محل حضور دارند و در حال بررسی علت حادثه هستند. طبق گزارش‌ها، یکی از سوله‌های مختص وسایل اسقاطی دچار آتش‌سوزی شد که به‌ محض اطلاع از حادثه، اکیپی از نیروهای آتش‌نشانی شهرستان نطنز در محل حاضر و اقدام به خاموش کردن آن کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала