واکنش نماینده روسیه به نامه وزیر خارجه ایران

© Sputnik / Alexander Natruskinواکنش نماینده روسیه به نامه وزیر خارجه ایران
واکنش نماینده روسیه به نامه وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به نامه وزیر امور خارجه ایران به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در آن بر عدم پایبندی کشورهای اروپایی به مفاد برجام تاکید شده است، واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توییتری به نامه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره ارجاع عدم پایبندی کشورهای اروپایی به مفاد برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل واکنش نشان داده و گفت: ایران از کمیسیون مشترک[برجام] خواسته است که نگرانی‌های تهران درباره اجرای توافق[هسته‌ای] از سوی فرانسه، آلمان و انگلیس را از طریق مکانیسم حل اختلاف مورد توجه قرار دهد.

هماهنگ ‌کننده برجام نامه ظریف را دریافت کرد - اسپوتنیک ایران
هماهنگ ‌کننده برجام نامه ظریف را دریافت کرد

اولیانوف در ادامه نوشت: این سومین بار است که اعضای برجام سعی می‌کنند مکانیسم حل اختلاف را که فاقد روندی شفاف و مورد توافق است فعال کنند.

اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می‎‌شود که متعاقب اقدام غیرمسئولانه و غیرقانونی سه دولت اروپایی ( آلمان، انگلیس و فرانسه ) در ارائه پیش نویس قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین تداوم عدم پایبندی نسبت به تعهدات بین المللی مندرج در برجام و مصوبات کمیسیون مشترک، روز گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی نامه ای به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام، یک بار دیگر موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی را طبق بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع داد.

در نامه وزیر امور خارجه تاکید شده است که هرگونه مداخله در همکاری های پادمانی جاری بین ایران و آژانس مغایر با مفاد برجام بوده و می تواند بر مبانی همکاری های پادمانی موجود تاثیرات منفی داشته باشد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، ژوئیه سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، بسیاری تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق می شود

در این توافق نامه از جمله ذکر شده بود كه در صورت اجرای کامل آن تحریم تسلیحاتی ایران طی مدت 5 سال لغو می شود. اما برجام به شکل اولیه خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، ایالات متحده خروج یک جانبه خود از آن و اعاده تحریم های سختگیرانه علیه تهران را اعلام کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала