سنای امریکا به لایحه خروج ارتش این کشور از افغانستان رأی مخالف داد

© AFP 2023 / Wakil Kohsarسنای امریکا به لایحه خروج ارتش این کشور از افغانستان رأی مخالف داد
سنای امریکا به لایحه خروج ارتش این کشور از افغانستان رأی مخالف داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سنای امریکا با 60 رأی مخالف در مقابل 33 رأی موافق، لایحه پایان جنگ تقریباً 20 ساله امریکا در افغانستان را از دستورکار خود خارج کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سناتورهای امریکایی روز گذشته (چهارشنبه) با 60 رأی مخالف در مقابل 33 رأی موافق لایحه پیشنهادی رند پائول، سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی و تام اودال سناتور دموکرات از ایالت نیومکزیکو را که بعنوان متمم لایحه بودجه دفاعی ارائه شده بود، رد کردند.

لایحه فوق تحت عنوان «قانون افغان» به پنتاگون دستور می داد تا «خروج منظم» از افغانستان را آغاز کند و پاداش دو هزار و 500 دلاری به نظامیان امریکایی بدهد.

پیش از این رأی گیری، سناتور پاول از جنگ تقریباً 20 ساله امریکا در افغانستان بعنوان اتلاف وقت زمان و زندگی و مالیات های مردم امریکا انتقاد کرده بود و از نمایندگان کنگره درخواست کرده بود که دستور بازگشت نظامیان امریکایی را صادر کنند.

جان بولتون مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا در امنیت ملی - اسپوتنیک ایران
مقام بلندپایه سابق کاخ سفید برای اولین بار به شکست آمریکا در جنگ افغانستان اعتراف کرد

پاول در جلسه سنا با تأکید بر اینکه برخی از نظامیان امریکایی که در جنگ افغانستان مشارکت دارند، حتی در زمان آغاز این جنگ در سال 2001 به دنیا نیامده بودند، گفت: «ادامه نسل به نسل نبرد در افغانستان قابل تحمل نیست. بسیار از افراد می گویند که باید به این جنگ پایان دهیم. امروز شما باید رأی بدهید».

این متمم که برای اولین بار سال گذشته ارائه شد، همچنین مجوز 2001 برای استفاده از نیروی نظامی (AUMF) را که در واکنش به حملات 11 سپتمبر 2001 تصویب شده بود و هرگونه اقدام نظامی واشنگتن در سراسر جهان را توجیه می کرد، لغو می کرد.

از زمان حمله امریکا به افغانستان، ایالات متحده امریکا با استفاده از مجوز  AUMF برای توجیه اقدامات خود در استقرار نیروهای امریکایی، بمباران کشورها و انجام عملیات مسلحانه در دستکم 14 کشور بهره برداری کرده است.

علیرغم آنکه طبق توافق اوایل سال جاری میلادی واشنگتن و طالبان، خروج مرحله ای حدود 12 هزار نظامی امریکایی در افغانستان آغاز شد اما همچنان هشت هزار و 600 نظامی امریکایی در این کشور حضور دارند.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا ظاهراً طرح خروج چهار هزار نظامی امریکایی دیگر در افغانستان تا خزان امسال را مورد بررسی قرار داده است اما هنوز تصمیم خود را در این زمینه اعلام نکرده است.

چندی پیش شبکه امریکایی سی ان ان به نقل از چند مقام امریکایی گزارش داد دولت ترامپ طرحی را نهایی کرده که براساس آن 4 هزار نظامی این کشور پائیز سال جاری از افغانستان خارج خواهند شد و طبق آن تعداد نظامیان این کشور در افغانستان از 8600 نفر فعلی به 4500 نفر یعنی کمترین میزان از آغاز جنگ در سال 2001 کاهش می یابد.

براساس توافقنامه صلح افغانستان امریکا در مرحله اول سطح نیروهای خود را به 8600 نفر و پس از 14 ماه به طور کامل از افغانستان خارج خواهد شد، موضوعی که مقامات امریکا اعلام کردند که براساس شرایط افغانستان و تعهد طالبان به اجرای توافق صلح انجام خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала