مقام بلندپایه سابق کاخ سفید برای اولین بار به شکست آمریکا در جنگ افغانستان اعتراف کرد

© Sputnik / Viktor Tolochko /  مراجعه به بانک تصاویر جان بولتون مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا در امنیت ملی
جان بولتون مشاور سابق رئیس جمهور آمریکا در امنیت ملی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مشاور سابق اداره امنیت ملی آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «اتاق حوادث»، آمریکا را در جنگ افغانستان شکست خورده اعلام کرده و از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری کشورش بشدت انتقاد نموده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم این اولین بار است که یک مقام بلندپایه سابق کاخ سفید به صراحت به نقل از رئیس جمهوری به شکست آمریکا در جنگ افغانستان اعتراف می کند.

کتاب جان بولتون بعنوان اتاق حوادث که در ۵۷۰ صفحه و ۱۵ فصل با وجود تلاش دونالد ترامپ برای جلوگیری از نشر آن، منتشر شد در افغانستان به بحث‌های داغ رسانه‌ای مبدل شده است.

بولتون در این کتاب گفته است: "ما در ساعت ۲ بعد از ظهر ۸ نوامبر ۲۰۱۸ با حضور مایک پنس، جیمز ماتیس، جوزف دانفورد و مایک پمپیئو به همراه چلی کوتز هاستل و خود من و عده‌ای دیگر در نشستی حاضر شدیم. پمپیئو شروع کننده نشست بود اما ترامپ سریعا مداخله کرده و گفت، ما داریم شکست می‌خوریم و آنها می‌دانند که دارند ما را شکست می‌دهند".

اوج گرفتن دوباره جنگ در افغانستان  - اسپوتنیک ایران
اوج گرفتن دوباره جنگ در افغانستان

قبلاً بخش دیگری از کتاب بولتون نقل شده بود که در آن گفته می شود: پمپیئو در نشستی در باره افغانستان تلاش کرد که وضعیت را برای ترامپ تشریح کند اما ترامپ در ادامه گفت: "راهبرد من به معنی آنچه که ژنرال‌هایم در سال ۲۰۱۷ مرا متقاعد کردند اشتباه بوده است. من آن چیزی را که می خواستم به آن نرسیدیم. ما همه چیز را از دست داده‌ایم و این یک شکست تمام عیار و تلف شدن و یک شرمساری است. من متنفرم از اینکه درباره این تلفات سخن بگویم".

هنگامی که ژنرال ماتیس درباره تهدید داعش در افغانستان صحبت کرد ترامپ گفت: "بگذارید روسیه به آن بپردازد. ما هفت هزار مایل فاصله داریم اما همچنان هدف هستیم و آنها به سواحل ما خواهند آمد. این چیزی است که همه آنها می ‌گویند".

«عارف یعقوبی» روزنامه‌نگار افغان در باره این کتاب جنجالی نوشته است که دو فصل این کتاب به بحث افغانستان اختصاص یافته و گزارشی بسیار منفی از رفتار و چگونگی مدیریت ترامپ در کاخ سفید ارائه می‌کند.

وی به نقل از کتاب بولتون می‌گوید: "ترامپ در تصمیم‌گیری‌هایش احساساتی عمل می‌کند، ثبات فکری ندارد، اطلاعاتش درباره‌ مسائل کلان سیاسی بسیار اندک است و در کاخ سفید تحت ریاست جمهوری او بی‌نظمی و هرج و مرج بسیار حاکم است".

یعقوبی همچنین نقل می کند که "ترامپ از افغانستان ازتاریخ، ساختار سیاسی و تحولات مهم جامعه این کشور شناخت کافی ندارد و برخی موضوعات خنده داراست. بطور مثال دونالد ترامپ، در نشست‌های که در باره افغانستان برگزار می شد، متوجه نبود که رئیس جمهور فعلی افغانستان محمد اشرف غنی است، نه حامد کرزی. در حالی که دوره کرزی پایان یافته است. با این وجود بارها در کاخ سفید، در نشست های مهم که درباره افغانستان برگزار شده، محمد اشرف غنی رئیس جمهور فعلی افغانستان را با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین این کشور اشتباه گرفته است. بولتون می‌گوید که تکرار این اشتباه در نشست‌های مختلف سبب سوء تفاهم و کج‌بحثی بین شخص رئیس جمهور و دیگر مقامات ارشد دولت درباره‌ افغانستان شده است".

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала