رئیس جمهور ایران: ما به دوستی با آژانس بین المللی اتمی ادامه می دهیم

© AP Photo / Office of the Iranian Presidencyرئیس جمهور ایران: ما به دوستی با آژانس بین المللی اتمی ادامه می دهیم
رئیس جمهور ایران: ما به دوستی با آژانس بین المللی اتمی ادامه می دهیم  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد جمهوری اسلامی با وجود قطعنامه صادر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ضرورت صدور مجوز ورود بازرسان بین المللی به دو سایت اتمی در ایران به همکاری با این نهاد جهانی ادامه خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های ایران ، رئیس جمهوری اسلامی  با هشدار به کشورهای اروپایی و آژانس اظهار داشت: رفتار ما با آژانس دوستانه بوده است اما این اواخر رژیم صهیونیستی و آمریکا به آژانس فشار آورده و می‌ترسم این شیادان را آژانس آلوده کنند. وظیفه آژانس به دنیا می‌گوید محاسبه مواد در اختیار من است و صلح آمیز است. اما الان آژانس می‌خواهد نبش قبر کند، ما هر موقع بخواهیم پاسخ قاطع دهیم برایمان آسان است اما ما مبنای دوستی با آژانس را ادامه می‌دهیم.

وی گفت: اروپایی ها شرمنده ما هستند. اروپایی ها تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند اما به وظایف خود عمل نکردند. ما همچین توقعی از سه کشور اروپایی نداریم. چین و روسیه قاطعانه عمل کردند و زیر بار فشار آمریکا نرفتند. آبروی آژانس باید حفظ شود، ایران آماده است نظارت‌های قانونی آژانس را در چارچوب مقررات داشته باشد.

چرا ایران اجازه دسترسی آژانس به دو سایت مورد مناقشه را نمی دهد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا ایران اجازه دسترسی آژانس به دو سایت مورد مناقشه را نمی دهد؟

پیشتر روحانی با اشاره به درخواست مذاکره از سوی آمریکا با ایران، بیان داشته بود : ما همیشه آماده هستیم هر لحظه آمریکا بگوید به قانون برگشته و به تعهدات خود در برجام برگردد و به ۵+۱ برگردد ما همان لحظه آماده هستیم. می‌دانیم این تعارفات بی اساس حرافی و گرفتاری در انتخابات است ما مشکلی نداریم، آنها میز مذاکره را شکستند. درخواست برای مذاکره آمریکا از ایران به خاطر مشکلات خودشان است. ما در چارچوب مقررات بین المللی حرکت می‌کنیم.

برای مردم باید بگوییم وقتی دشمنی ظالمانه علیه ما فشار می‌آورد. ببینید سه گروه بودند که برجام را نمی‌توانستند تحمل کنند و داشتند خفه می شدند، می‌مردند و دق می‌کردند که تندروهای آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه نمی‌توانستند تحمل کنند. یکی از رهبران کشورها به من گفت وقتی کشورهای اروپایی اینجا برای سرمایه‌گذاری صف بستند، این کشورهای مرتجع منطقه از ناراحتی دق می‌کنند.

آمدند توطئه کردند یک آدم کم تجربه هم در آمریکا روی کار آمد شما  الان کردار و رفتارش را می‌بینید خودِ مردم آمریکا الان می‌توانند قضاوت کنند. رفتارش نسبت به مردم خودش، یک آدم اینجوری آمد آنها هم آمدند تحریک کردند پشت سرش این را آماده کردند این فشار عظیم به ما وارد کرد فشار هم برای این بود گفت من این فشار را وارد می‌کنم ایران سه ماه دیگر تسلیم می‌شود خودش می‌آید می‌ایستد پای میز مذاکره، فهمید که اشتباه کرده محاسبه غلط داشته، هم صهیونیست اشتباه کرده، هم ارتجاع اشتباه کرده هم تندروها در آمریکا اشتباه کردند.

ملت ما ایستادگی و مقابله کرد و امروز برای همه دنیا روشن است که با تحریم و فشار ما تسلیم نمی‌شویم باید بیایند روی منطق، می‌گویند ما حاضریم مذاکره کنیم حرف عجیب و غریبی می‌زنند ما حاضریم مذاکره کنیم یعنی چه؟ چه کسی از میز مذاکره کنار رفت؟ چه کسی مذاکره را شکست؟ چه کسی اتاق مذاکره را آتش زد؟ آنها بودند ما که در چارچوب معقول، منطق، اخلاق، سیاست، همه تعهدات بین‌المللی را آنها زیر پا گذاشتند پس این دروغ فوق دروغ هر روز منتها این واقعیت را برای مردم باید توضیح دهیم مردم ما کار بزرگی دارند انجام می‌دهند مردم ما در برابر یک ابرقدرت که دارد ظالمانه عمل می‌کند مقاومت و ایستادگی می‌کنند این را باید برای مردم بیان کنیم و توضیح دهیم و باز کنیم.

پیشتر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در مورد ضرورت دسترسی بازرسان به دو تاسیسات اتمی در ایران را با اکثریت آرا به تصویب رسانده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала