بولتون هر کاری لازم بود کرد تا ترامپ ظریف را نبیند

© AP Photo / Evan Vucciبولتون هر کاری لازم بود کرد تا ترامپ ظریف را نبیند
بولتون هر کاری لازم بود کرد تا ترامپ ظریف را نبیند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در کتاب خاطرات بولتون آمده که بولتون هر آنچه که لازم بوده انجام داد تا ترامپ با ظریف در بیاریتز ملاقات نکند.

به گزارش اسپوتنیک، جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور ترامپ در کتاب خود با عنوان «اتاقی که همه اتفاق ها در آن رخ داد: خاطرات کاخ سفید» گفت که ترامپ می توانسته در نشست گروه هفت در بیاریتز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کند.

در کتاب بولتون، نام کدام کشورها بیشتر از همه تکرار شده است؟ - اسپوتنیک ایران
در کتاب بولتون، نام کدام کشورها بیشتر از همه تکرار شده است؟

جان بولتون در کتابی می نویسد که ترامپ بسیار هیجان زده می شود وقتی که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، به طور غیر منتظره در اجلاس G7 در بیاریتز در سال 2019 وارد می شود.

بولتون این خبر را چون بمبی توصیف کرد.

وی ادامه داد: جلسات G7 تا بعد از ظهر یکشنبه ادامه یافت تا اینکه خبری مثل بمب ترکید، شایعاتی در اطراف مرکز همایش های بل لو پخش شده بود، مبنی بر اینکه ظریف در هواپیما است و قصد دارد در بیاریتز فرود آید.

من از طریق کلی آن شا شاوی دستیار ترامپ یادداشتی را به ترامپ ارسال كردم كه در مورد دیدار غیر منتظره ظریف از آن مطلع شدیم. در پاسخ، وی یادداشتی را صادر كرد كه اظهار داشت ترامپ نامه را خوانده و گفته است كه مكرون از وی دعوت كرده است كه امروز با ظریف دیدار كند.

انتقاد بولتون از ترامپ به خاطر امتناع از حمله به ایران
 - اسپوتنیک ایران
انتقاد بولتون از ترامپ به خاطر امتناع از حمله به ایران

بولتون آنقدر ناراحت بود که در آن لحظه به فکر برنامه پرواز برای ترک نشست و استعفا بود: "به جای پرواز به کیف و ورشو، من درخواست پرواز به پایگاه مشترک اندروز در ایالات متحده آمریکا را خواستار شدم. من دلایلم را توضیح ندادم، اما اگر ترامپ با ظریف دیدار می کرد، من به خانه برمیگشتم و استعفا می دادم".

بولتون می نویسد که کوشنر تماس های نخست وزیر اسرائیل به ترامپ را مسدود کرد، زیرا نتانیاهو سعی می کرد رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کند که با وزیر امور خارجه ایران ملاقات نکند.

بولتون با صراحت می نویسد: من تصمیم گرفتم كه تمام تلاش خود را برای منصرف كردن ترامپ از دیدار با ظریف انجام دهم.

بولتون گفت: وی در دیدار با ترامپ، به وی گفته كه دیدار با ظریف ایده بدی است، تا حدودی به این دلیل كه وقتی فشار به ایران را از بین ببریم، بازگرداندن فشارها بسیار دشوار خواهد بود. ترامپ به بولتون گفت: من هنوز فکر می کنم که او را خواهم دید، این دیدار خصوصی خواهد بود، شاید فقط یک دست دادن باشد.

خاطرات اتاق چطور یاد بولتون بره - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
خاطرات اتاق چطور از یاد بولتون بره

جان بولتون دوباره سعی کرده تا ترامپ را متقاعد کند که این کار را نکند و در گفتگو با وزیر امور خارجه، مایک پومپئو گفت: اگر این نشست صورت گیرد، من بدون شک استعفا خواهم داد و حتی اگر این اتفاق نیفتد، من به هر حال استعفا خواهم داد. من تا غروب صبر کردم تا زمانی که خبری مبنی بر دیدار ترامپ با ظریف فرا رسید، اما خبری نیامد. من نمی دانم که آیا من ترامپ را از ملاقات با ظریف منصرف کردم، اما این تصمیم برای من کافی بود که به کی یف بروم و به خانه برنگردم.

جان بولتون در فصل دیگری از كتاب خود به صراحت اذعان می كند، كه ترامپ می خواسته شخصاً با ظریف صحبت كند، همچنین با دیگر سیاستمداران از جمله رئیس جمهور ایران حسن روحانی و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، اما تیم ب (جان بولتون، بنیامین نتانیاهو و شاهزاده محمد بن سلمان) برای جلوگیری از این کار هر کاری که لازم بوده را انجام دادند.

ترامپ بولتون را تهدید به پرداخت بهای سنگین کرد - اسپوتنیک ایران
ترامپ بولتون را تهدید به پرداخت بهای سنگین کرد

وی نوشت: ترامپ غالباً شکایت می کرد که مردم از سراسر جهان می خواستند با او صحبت کنند، اما به دلایلی آنها هرگز با او تماس نگرفتند. بنابراین، جای تعجب ندارد که در پایان، ترامپ شروع به تأمل در مورد بحث و گفتگو با ایران را كرده است. جواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور، در نیویورک سلسله مصاحبه هایی ارائه داد که ادعا می کرد ترامپ می خواسته با او صحبت کند، اما بی بی نتانیاهو، محمد بن سلمان شاهزاده عربستان سعودی و من به جای آن سعی کردیم رژیم آیت الله ها را سرنگون کنیم.

اوه، اگر فقط این می شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала