انتخاب اعضای غیر دائمی جدید شورای امنیت سازمان ملل + جزئیات

© AFP 2023 / Timothy A. Claryانتخاب اعضای غیر دائمی جدید شورای امنیت سازمان ملل
انتخاب اعضای غیر دائمی جدید شورای امنیت سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز مجمع عمومی سازمان ملل انتخابات اعضای جدید غیر دائمی شورای امنیت را برگزار می کند و طی آن کانادا ، جیبوتی ، هند ، ایرلند ، کنیا ، مکزیک و نروژ برسر پنج کرسی رقابت خواهند کرد.

به گزارش اسپوتنیک، شورای امنیت سازمان ملل ساختار دائمی این سازمان است که وظیفه اصلی آن حفظ صلح و امنیت بین المللی است . 15 کشور از جمله پنج عضو دائم و 10 عضو موقت در نشست های این شورا حضور دارند.

روسیه ، ایالات متحده ، بریتانیا ، چین و فرانسه اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و  حق وتو دارند. 10 عضو باقی مانده شورای امنیت به مدت دو سال انتخاب می شوند. آلمان ، بلژیک ، جمهوری دومینیکن ، اندونزی و آفریقای جنوبی برای سالهای 2019-2020 و ویتنام ، نیجر ، تونس ، استونی و سنت وینسنت و گرنادا برای سالهای 2020-2021 انتخاب شدند.

لاوروف: تلاش آمریکا برای تمدید تحریم شورای امنیت علیه ایران نامشروع است
 - اسپوتنیک ایران
لاوروف: تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران نامشروع است

امروز کشورهایی انتخاب می شوند که از سال 2021 جای آلمان ، بلژیک ، جمهوری دومینیکن ، اندونزی و آفریقای جنوبی در شورای امنیت  را خواهند گرفت . پیش بینی می شود کشورها در چارچوب چهار گروه منطقه ای انتخاب شوند.

جیبوتی و کنیا برای یک مکان در  گروه آفریقایی به رقابت می پردازند. در گروه آسیا و اقیانوسیه ، فقط هند برای یک مکان نامزد می شود و بنابراین رقیبی نخواهد داشت  اما از جمع آوری 129 رای از 193 کشور (این تعداد کشورها در سازمان ملل متحد) معاف نیست.

برای یک مکان در گروه مناطق آمریکای لاتین و کارائیب ، مکزیک و سه کشور  کانادا ، ایرلند ، نروژ   بر سر دو مکان در گروهی که اروپای غربی و سایر کشورها را پوشش می دهد ، رقابت خواهند کرد.

هر 7 کشور قبلاً عضو شورای امنیت بودند. پیشتر هند هفت بار کرسی شورای امنیت ، کانادا شش بار، مکزیک و نروژ – هرکدام چهاربار ، ایرلند  سه بار ، کنیا ، دو بار و جیبوتی - فقط یک بار این کرسی را به دست آورده اند.

کشور نامزد برای انتخاب باید دو سوم آرای نمایندگان حاضر مجمع عمومی یعنی حداقل 129 رأی از 193 رای ممکن را بدست آورد. طبق آیین نامه ، انتخابات با رأی مخفی برگزار می شود.

علاوه بر این ، ولکان  بوزکر،  نماینده ترکیه به عنوان رئیس 75مین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب خواهد شد چون او تنها نامزد این سمت است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала