تأکید بر ادامه کاهش تعداد نیروهای مسلح امریکا در عراق

© AFP 2023 / David P. Gilkeyتأکید بر ادامه کاهش تعداد نیروهای مسلح امریکا در عراق
تأکید بر ادامه کاهش تعداد نیروهای مسلح امریکا در عراق  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده در نشست گفتگوی استراتژیک با عراق تأیید کرد که به کاهش تعداد سربازان خود در این کشور ادامه خواهد داد و وضعیت سربازان باقی مانده آمریکایی در عراق همچنان مورد بحث و گفتگو خواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب در بیانیه مشترک دو کشور اعلام شده که وزارت خارجه آمریکا آنرا  منتشر کرده است.

در این بیانیه آمده است: "دو کشور  به این نتیجه رسیده اند که با توجه به حصول پیشرفت چشمگیر در مقابله با تهدید داعش (گروه تروریستی ممنوعه در روسیه)  طی ماه های آینده ، ایالات متحده همچنان به کاهش نیروهای در عراق ادامه خواهد داد و با دولت عراق درباره وضعیت نیروهای باقی مانده خود گفتگو می کند."

ائتلاف فتح: اخراج واشنگتن از عراق باید هدف اصلی باشد - اسپوتنیک ایران
ائتلاف فتح: اخراج واشنگتن از عراق باید هدف اصلی باشد

در این بیانیه آمده است: "ایالات متحده مجددا تأكید كرد برای داشتن پایگاه های دائمی یا حضور دائمی در عراق تلاش نمی کند و چنین درخواستی را مطرح نمی سازد"

گفت و گو بین دو کشور پس از آنكه پارلمان عراق 5 ژانویه با اکثریت آراء خواستار خروج نیروهای خارجی از این کشور و همچنین بازنگری در شکل همکاری با ائتلاف بین المللی ضد تروریسم به رهبری آمریکا گردید ،قطع شده بود . این اقدامات به منزله پاسخ به عملیات ایالات متحده در حوالی فرودگاه بین المللی بغداد بود که منجر به کشته شدن سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابو مهدی المهندس، معاون فرمانده حشد الشعبی عراق شد. در واشنگتن معتقد بودند  آنها در سازماندهی حمله به سفارت آمریكا در بغداد در تاریخ 31 دسامبر 2019 دست داشتند. در پاسخ ، ایران به پایگاه های آمریکایی در عراق حمله کرد.

پس از این وقایع ، ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده تعدادی از تاسیسات را که ارتش آمریکا قبلاً در آن مستقر شده بود ، از جمله تعدادی از پایگاه های هوایی و همچنین مقر مشاوران نظامی ائتلاف را به ارتش عراق تحویل داد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала