تدوین بسته جدید تحریم ها علیه ایران و پیشنهاد درباره روسیه

© Sputnik / Igor Mikhalev /  مراجعه به بانک تصاویر تدوین بسته جدید تحریم ها علیه ایران و پیشنهاد درباره روسیه
تدوین بسته جدید تحریم ها علیه ایران و پیشنهاد درباره روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان حزب جمهوری ‌خواه کنگره آمریکا از بسته جامع تحریم های ایران رونمایی و همچنین شناختن روسیه به عنوان دولت حامی تروریست را پیشنهاد کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری نشنال، نمایندگان جمهوری ‌خواهان کنگره آمریکا روز چهارشنبه از بسته تحریم‌های پیشنهادی خود علیه ایران رونمایی کردند.

توضيح ترامپ به کنگره درباره عملیات ضد تروریسم در خارج از کشور  - اسپوتنیک ایران
توضيح ترامپ به کنگره درباره عملیات ضد تروریسم در خارج از کشور

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا با ارائه یک طرح 111 صفحه ‌ای خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران و متحدانش در منطقه شده و پیشنهاد قرار گرفتن برخی متحدان ایران از جمله «انصارالله یمن» در فهرست سازمان‌های تروریستی را مطرح کرده‌اند.

در طرح پیشنهادی جمهوری‌خواهان کنگره که برمبنای گزارش کمیته مطالعات حزب جمهوری‌خواه تهیه شده، 25 توصیه سیاستی (شامل پیشنهاداتی برای تحریم افراد و گروه‌های مختلف در ایران و منطقه) خطاب به دولت ترامپ مطرح شده است.

از جمله تحریم‌های پیشنهادی جمهوری‌خواهان کنگره که مستقیماً ایران را هدف قرار می‌دهد، می‌توان به «فعال‌سازی سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران»، «تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران»، «تحریم ژنرال امیرعلی حاجی‌ زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم بخش‌های پتروشیمی، مالی، خودروسازی و ساخت ‌و ساز ایران» اشاره کرد.

در این طرح همچنین از دولت آمریکا خواسته شده است که سازوکار مالی موسوم به اینستکس را تحریم کند و از اداره کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه ‌داری آمریکاست بخواهد که تمهیداتی برای گسترش دامنه تحریم‌ها علیه ایران بیاندیشد.

کارگروهی که این طرح پیشنهادی را تدوین کرده، به دولت آمریکا توصیه کرده است که دولت روسیه را به دلیل حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حزب ‌الله و طالبان رسماً دولت حامی تروریسم اعلام کند.

در بخش دیگری از این طرح از دولت آمریکا خواسته شده است که حوثی‌های یمن را تروریستی اعلام کرده، گروههایی که از آنها حمایت می‌کنند را تحریم کند و تحت هر شرایطی از قطع کردن فروش سلاح به عربستان و امارات بپرهیزد.

جمهوری‌ خواهان کنگره در بخش دیگری از طرح پیشنهادی خود توصیه‌ هایی درباره مقابله با نفوذ ایران در عراق مطرح کرده و از دولت آمریکا خواسته‌اند که گروه‌های عراقی نزدیک به ایران از جمله سپاه بدر، کتائب امام علی، سرایا الخراسانی و کتائب سید الشهداء را تحریم کند.

دولت آمریکا از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ماه 1397 تاکنون تحریم‌های گوناگونی را علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران وضع کرده و حتی اتباع و شرکت‌های خارجی را به بهانه ارتباط با ایران هدف تحریم‌های خود قرار داده است.

کارشناسان آمریکایی و نهادهای بین‌المللی اذعان کرده ‌اند که اثر تحریم ‌های آمریکا بر اقتصاد ایران تخلیه شده و آمریکا ابزار تحریمی بیشتری برای اعمال فشار بر اقتصاد ایران در اختیار ندارد.

دولت آمریکا طی ماههای اخیر در راستای سیاست موسوم به «فشار حداکثری» متحدان سیاسی و شرکای تجاری ایران را نیز به‌شدت تحت فشار قرار داده است، اما به موفقیتی دست نیافته است.

ایران چندی پیش به درخواست دولت ونزوئلا با زیر پا گذشتن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه هر دو کشور چندین نفتکش حامل سوخت را به ونزوئلا اعزام کرد. کارشناسان این اقدام را موفقیتی بزرگ برای ایران دانستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала