آتش‌بس در لیبی ممکن است؟

© Sputnik / Aleksei Filippovمیخاییل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه
میخاییل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه امیدوار است که از 8 ماه ژوئن در لیبی آتش‌بس اعلام شود.

به گزارش اسپوتنیک، مسکو انتظار دارد که از ساعت 6 صبح روز 8 ژوئن، طرفین درگیر در لیبی  جنگ را متوقف کنند. میخائیل باگدانوف نماینده ویژه ریاست جمهوری فدراسیون روسیه در امور خاورمیانه و کشورهای آفریقایی و معاون وزیر امورخارجه روسیه این موضوع را اعلام کرد.

وی در ادامه متذکر شد:«جزئیات ابتکار عمل جدید قاهره و رئیس جمهور مصر عبدالفاتح السیسی باید بررسی شود. از اینرو وجود واکنش مثبت نیروهای داخل لیبی اهمیت زیادی دارد که این ابتکار خطاب به آنها مطرح شده است. از اینرو ما امیدواریم که در طرابلس و دولت وفاق ملی و شورای عالی دولتی به این ابتکار توجه شود و مهمترین ماده آن –اعلام آتش‌بس از ساعت 6 صبح روز 8 ژوئن- اجرایی شود.

ایفای نقش پنهان قاهره برای کاهش تنش‌ میان عربستان و ایران - اسپوتنیک ایران
ایفای نقش پنهان قاهره برای کاهش تنش‌ میان عربستان و ایران

روسیه امیدوار است که بتوان در سه جهت این کارها را تحقق بخشید:در قالب کمیسیون مشترک «5+5»، بخش اقتصادی- اتحاد ارگان ها و نهادهای اقتصادی از جمله بانک مرکزی و البته سازماندهی پایه‌های جدید قدرت سیاسی. یعنی تشکیل شورای جدید ریاست جمهوری، دولت که بتواند بطور کارا نماینده مردم  در سه بخش تاریخی این کشور باشد که می تواند به تأمین یکپارچگی و وحدت و تمامیت ارضی کشور منجر شود.

روسیه امیدوار است که این طرح ها پیاده شوند و بدین منظور باید هرچه زودتر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در لیبی منصوب شود. ابتکار رئیس جمهور مصر همانا نقش سازمان ملل در این مورد را مورد تأکید قرار می دهد که باید فرمات‌های گفتگو را مشخص سازد. طرح مصری یادآور اهمیت اجرایی شدن نتایج کنفرانس بین‌المللی برلین در باره لیبی است».

رئیس‌جمهوری مصر، رئیس پارلمان در شرق لیبی و فرمانده نیرو‌های موسوم به ارتش ملی این کشور روز 6 ژوئن، در کنفرانس خبری مشترک پس از نشست خود در قاهره، ابتکارعمل جدیدی را برای پایان دادن به بحران لیبی اعلام کردند.

عبدالفتاح سیسی در نشست خبری مشترک با عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق وابسته به نیرو‌های موسوم به «ارتش ملی» تحت فرماندهی خلیفه حفتر و خود خلیفه حفتر گفته‌اند، ابتکارعمل جدید قاهره این پیام را به جهانیان می‌رساند که باید خواست و اراده ملت لیبی درباره ثبات، حفظ حاکمیت و اتحاد کشور و مقدم قرار گرفتن منافع لیبی اجرایی شود.

ابتکارعمل جدید قاهره درباره حل بحران لیبی شامل پیشنهاد‌ها برای اعلام آتش‌بس در سراسر لیبی از روز دوشنبه هشتم ژوئن و تجدید فراخوان برای از سرگیری مذاکرات صلح در ژنو تحت نظارت سازمان ملل در قالب ۵+۵ است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала