پاسخ روسیه به پیشنهاد آمریکا در خصوص "بیرون رفتن از خاورمیانه"

© AFP 2023 / Chris Kleponisپاسخ روسیه به پیشنهاد آمریکا در خصوص "بیرون رفتن از خاورمیانه"
پاسخ روسیه به پیشنهاد آمریکا در خصوص بیرون رفتن از خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفارت روسیه در واشنگتن به پیشنهاد دیوید شنکر، دستیار وزیر امور خارجه آمریكا در خصوص "خروج از خاورمیانه" پاسخ داد.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه سفارت روسیه خاطرنشان می شود که ارتش روسیه به دعوت دولت سوریه در این کشور است و این سوال مطرح می گردد که "ایالات متحده  با چه اساس و دلیلی در این کشور حضور دارد؟"

، دیپلمات های روس در عین حال متذکر شدند كه نه مقامات قانونی سوریه و نه شورای امنیت سازمان ملل متحد مجوز  اعزام سربازان آمریکایی به این جمهوری عربی را صادر نکرده اند.

شنکر 4 ژوئن ابراز عقیده کرده بود  که روسیه باید از منطقه ای که تأثیر مخرب بر آن می گذارد، خارج شود. به گفته وی ، مسکو موفق شد جایگاه خود در خاورمیانه  را تحکیم کند زیرا باراک اوباما،  رئیس جمهور پیشین آمریکا اجازه این را داد. شنکر به دنبال رئیس جمهور فعلی ، دونالد ترامپ معتقد است که این یاشتباه دولت قبلی ایالات متحده بوده است. به گفته دستیار وزارت امور خارجه آمریکا ، موفقیت این کارزار در سوریه باعث شد تا مقامات روسیه  در درگیری لیبی نیز مداخله کنند.

دستور پوتین برای گسترش پایگاه‌ های نظامی روسیه در سوریه  - اسپوتنیک ایران
دستور پوتین برای گسترش پایگاه‌ های نظامی روسیه در سوریه

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که از خلیفه حفتر فرمانده «ارتش ملی لیبی» حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل این شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

چندی پیش ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو معتقد است هیچ راه حل نظامی برای پایان بحران در لیبی وجود ندارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала