مادورو به ایران می‌رود؟

© Sputnik / Aleksey Nikolskyiمادورو
مادورو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس‌جمهور ونزوئلا: وظیفه خود می‌دانم که شخصاً از مردم ایران تشکر کنم.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به توییت مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا از قصد خود برای سفر قریب‌الوقوع به ایران خبر داد و هدف از این اقدام را امضای توافق‌نامه‌های همکاری در حوزه انرژی و دیگر زمینه‌ها عنوان کرد.

وی با اشاره به کمک ایران مبنی بر ارسال پنج کشتی حامل سوخت به ونزوئلا، اظهار داشت:«وظیفه خود می‌دانم که شخصاً از مردم ایران تشکر کنم. من برای شرکت در کمیسیون بین‌الدول ایران و ونزوئلا در سطح عالی به ایران سفر خواهم کرد. البته این سفر بستگی به اوضاع مرتبط با اپیدمی کروناویروس دارد. در سفر آتی، توافق‌نامه‌هایی در رابطه با همکاری در بخش انرژی، مالی،نظامی، کشاورزی، فناوری، علمی و همچنین داروسازی و بهداشت ودرمان به امضا خواهد رسید».

درخواست همکاری ونزوئلا از ایران برای تعمیر برخی از تاسیساتش - اسپوتنیک ایران
درخواست همکاری ونزوئلا از ایران برای تعمیر برخی از تاسیساتش

گفتنی است آمریکا از سال میلادی گذشته، با هدف اعمال فشار برای براندازی دولت مادورو، کشور نفت خیز ونزوئلا را تحت یک رژیم تحریمی سخت قرار داد. اما اعزام کشتی‌های حامل سوخت ایران که خود نیز طی سال گذشته، تحت فشارهای بی‌سابقه آمریکا بوده است، اثباتی بود بر این واقعیت که اینگونه اقدامات آمریکا نمی‌تواند مانع از داد و ستد مشروع در سطح بین‌المللی باشد.

پنج نفتکش ایران با نام‌های «فورچون»، «فارست»،‌ «پتونیا»،‌ «فاکسون» و «کلاول» برای انتقال یک میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه بنزین و آلکیلات به مقصد کاراکاس ‌اعزام شده‌اند. ارسال این محموله از سوی مقام‌های آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است. واشینگتن اعلام کرده‌ که این محموله را تحت نظر دارد.

ارسال محموله‌های نفتی به ونزوئلا از سوی جمهوری اسلامی برای کمک به این کشور پیش از این نیز سابقه داشته، از جمله در سال‌های ۱۹۹۹و ۲۰۰۰ میلادی و پس از اعتصاب کارکنان صنعت نفت ونزوئلا، ایران به این کشورمحموله‌های نفتی ارسال کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала