کارشناس: همه در دولت ترامپ در خصوص ایران افراطی هستند

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivais کاخ سفید
 کاخ سفید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرانک فن هیپل معتقد است عدم تمدید معافیتهای هسته ای ایران از سوی آمریکا با هدف نابودی کامل برجام مرتبط است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، دلیل اصلی اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت ترامپ به مسلط شدن دیدگاه افرادی باز می‌گردد که در مورد ایران «بسیار افراطی» هستند. همه در دولت او در خصوص ایران افراطی هستند ولی برخی افراطی تر هستند.

فرانک فن هیپل محقق در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی در این خصوص گفت:«در واقع در خصوص تمدید این معافیت‌ها همواره دو دیدگاه در داخل دولت ترامپ وجود داشت. یک دیدگاه معتقد بود که تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران به مهار و کنترل برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کند. اما یک دیدگاه بسیار افراطی تر هم وجود دارد که معتقد است توافق هسته‌ای با ایران به هر وسیله ممکن باید «کاملاً» از بین برود و معتقدان به این دیدگاه خود را وقف از بین بردن کامل توافق هسته‌ای با ایران کرده بودند.

گروه «بسیار افراطی» در خصوص ایران را «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا هدایت و رهبری می‌کند. او قصد دارد تا حد ممکن ایران را تحریک کند تا از منظر خود ایران دست به اقدامی بزند که توجیه کننده حمله نظامی آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران باشد.

چیزی که به نظر می‌آید این است که پایان این معافیت‌ها با هدف تحریک ایران به از سرگیری غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و همچنین جلوگیری از صادرات اورانیوم غنی شده مازاد صورت گرفته است.

پمپئو ممکن است بعد شروع به بحث و تفسیر کند که: نگاه کنید، ایران با تولید و نگهداری از اورانیوم غنی شده در حال نزدیک شدن به بمب هسته‌ای است، ما باید ایران را از طریق بمباران تأسیسات هسته‌ای اش متوقف کنیم!

آیا آمریکا روی پیروزی در جنگ هسته‌ای حساب می‌کند؟ - اسپوتنیک ایران
آیا آمریکا روی پیروزی در جنگ هسته‌ای حساب می‌کند؟

این منطق در واقع شبیه به همان چیزی است که بدنبال تعلیق معافیت‌ها برای شرکت‌هایی است که به ایران در بازطراحی رآکتور اراک برای تولید پلوتونیوم ۱۰ برابر کمتر، کمک می‌کنند. البته این نگاه خیلی بدبینانه است، اما امیدوارم که ایران در این دام نیافتد!

این یکی از خطرناک‌ترین اقداماتی است که دولت ترامپ دارد انجام می‌دهد. آن‌ها به نظر می‌رسد که حتی مصمم هستند تا چین را تحریک به وارد شدن به یک رقابت تسلیحاتی هسته‌ای کنند.

راکتور بوشهر ارتباط چندانی با برجام ندارد. با این حال، من گمان می‌کنم تندروهای افراطی در دولت ترامپ فکر می‌کنند، اگر بتوانند با وارد کردن فشار و این ادعا که این رآکتور توانایی عملکرد ایمن را ندارد باعث تعطیلی آن شوند سپس می‌توانند با قطع نیروی برق که توسط این رآکتور تولید می‌شود به اقتصاد ایران فشار وارد آورند.

تندروهای افراطی در دولت ترامپ خواهان از بین بردن کامل برجام هستند. آنها تلاش می‌کنند قبل از اینکه قدرت را در ماه نوامبر از دست بدهند به هر وسیله‌ای برای از بین بردن برجام دست یازند».

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала