آمریکا: ایران نخواهد توانست رآکتور اراک را به شکل سابق خود به کار اندازد

© AP Photo / ISNA, Hamid Foroutan, Fileآمریکا: ایران نخواهد توانست رآکتور اراک را به شکل سابق خود به کار اندازد
آمریکا: ایران نخواهد توانست رآکتور اراک را به شکل سابق خود به کار اندازد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کریستوفر فورد ، معاون وزیر امور خارجه آمریكا در زمینه منع گسترش سلاح های هسته ای اعلام کرد بعید است ایران بتواند راكتور اراک را به شکل سابق خود به کار اندازد كه می شد در آنجا پلوتونیوم تسلیحاتی تولید كرد.

به گزارش اسپوتنیک، متن گفتگوی وی با خبرنگاران روز پنجشنبه توسط وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است.

آقای فورد گفت: "براساس ارزیابی ما ، بازگشت به پروژه قبلی به چند سال وقت و همچنین مقادیر زیادی پول نیاز دارد که باید صادقانه بگویم آنها در حال حاضر ندارند. علاوه بر این معلوم نیست که آیا آنها از امکانات لازم برای این کار برخوردار هستند یا نه. "

به گفته وی ، شایعاتی مبنی بر کمک به ایران در ساخت رآکتور اراک از خارج وجود داشت. وی اطمینان داد كه ایالات متحده هر كاری ممكن را انجام خواهد داد تا اگر با این وجود تهران تلاش كند ظاهر سابق راكتور را احیا ، چنین اتفاقی نیفتد.

معاون وزیر امور خارجه آمریكا  افزود : "آنها در زمان انعقاد معامله پیشرفت زیادی در ساخت رآکتور نداشتند و اکنون آمادگی آنها  حتی کمتر است زیرا هسته رآکتور به عنوان بخشی از پروژه تنظیم مجدد خارج و با بتون پر شده است. بنابراین آنها باید همه چیز  از ابتدا شروع کنند."

لغو معافیت‌های تحریمی نیروگاه بوشهر و راکتور اراک - اسپوتنیک ایران
لغو معافیت‌های تحریمی نیروگاه بوشهر و راکتور اراک

کریستوفر فورد خاطرنشان کرد : قصد ساخت رآكتوری كه قادر به تولید پلوتونیوم تسلیحاتی باشد ، بسیار تحریک آمیز خواهد بود. وی در عین حال گفت ایران توانایی های هسته ای خود را بطور ملایم و تدریجی افزایش می دهد و بعید است كه بخواهد با تمایل اعضای باقی مانده ترویکای  اروپایی ، روسیه و چین در تضاد  قرار گیرد.

وی افزود همچنین واقعیت این است که هیچ کس نمی تواند فراموش کند که سرنوشت آخرین تلاش برای ساخت رآکتور تولید کننده پلوتونیوم در خاورمیانه و در سوریه کرد ، چه بود که البته این راکتور در سال 2007 توسط اسرائیلی ها نابود شد."

پمپئو پیشتر گفته بود كه آمریكا همه استثنائات از تحریم های برای صنعت اتمی صلح آمیز ایران به غیر از شماره یك واحد نیروگاه هسته ای بوشهر را لغو كرده است و معافیت این نیروگاه از تحریم ها هر 90 روز یک بار تمدید می شود. این یکی از آخرین امتیازاتی است که ایران براساس توافق هسته ای سال 2015 (برجام) دریافت کرده است.

بازطراحی و نوسازی راکتور آب سنگین خُنداب اراک به عنوان بخشی از اجرای برجام انجام می شود. رآکتور به گونه ای مورد استفاده مجدد قرار می گیرد که نتوان از آن برای تولید پلوتونیوم  تسلیحاتی استفاده کرد.

ابتدا ایالات متحده و چین در بازطراحی رآکتور اراک نقش داشتند اما پس از خروج واشنگتن از توافق هسته ای برجام در سال 2018 ، این روند توسط  بریتانیا و چین انجام می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала