وزارت خارجه ایران: معاملات در اینتسکس، برای ما قانع کننده نیست

© Sputnik / Siavash Sobhgahiساختمان وزارت امور خارجه ایران
ساختمان وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه ایران اعلام کرد معاملات تجاری از طریق اینستکس در حال حاضر برای ایران قانع کننده نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، غلامرضا انصاری در پاسخ به این سوال که از طریق اینستکس از یک شرکت آلمانی محصولات دارویی خریداری و در فروردین امسال وارد بازار کشور شد و بانک مرکزی در حال رایزنی برای معامله‌ای جدید است گفت: این ساز و کار (اینستکس) اگرچه برای ما قانع کننده نیست، اما فعالیت‌های محدودی را قبل از عید با آن شروع کرده ایم.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی نیز علاقه‌مند است اینستکس فعال شود، افزود: بر این اساس امیدواریم بعد از مواردی که آن کالاها وارد ایران شد، در آینده نیز بتوانیم از این ساز و کار برای خریدهای خودمان از اروپا استفاده کنیم.

مکانیزم اینستکس و شرکت های روسی - اسپوتنیک ایران
مکانیزم اینستکس و شرکت های روسی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه ایران درباره اینکه اروپائی‌ها آیا همکاری‌های لازم را در این باره دارند گفت: هرچند طرف‌های اروپایی همکاری دارند، اما نوع و تعداد کالاها محدود است و امیدواریم در آینده این مجموعه خودش در بخش تمام کالاها، امکان تجارت میان دو کشور را فراهم کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت 1397 به صورت یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

طرف‌های اروپایی برجام پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ضمن ابراز «تأسف» از اقدام واشنگتن مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در ژانویه 2019 رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران موسوم به اینستکس را اعلام کردند.

بنابر ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала