وزیر خارجه ایران : برجام ارتباطی به هوک ندارد

© REUTERS / Evgenia Novozheninaایران در آستانه ی نهایی کردن نقشه ی راه ۱۰ ساله با D-8
ایران در آستانه ی نهایی کردن نقشه ی راه ۱۰ ساله با D-8 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ادعای «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه از برجام چیزی باقی نمانده ، تصریح کرد: این موضوع ربطی به او ندارد و آنچه مهم است بین ایران و اعضای باقیمانده برجام است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی علیرغم اینکه از برجام خارج شده اند اما می‌گویند که همچنان نام آمریکا در سند برجام موجود است، گفت: مطرح شدن ادعاهای بسیار ابلهانه توسط مقامات آمریکایی تازگی ندارد.

وی افزود: از کسانی که می‌گویند ماده ضدعفونی بخورید تا کرونا نگیرید، بعید نیست که علیرغم آنکه از قطعنامه‌ای خارج شده اند و به حضور و مشارکتشان در آن قرارداد پایان داده اند، بگویند که ما همچنان عضو آن هستیم و حتی متحدان خود آمریکا هم گفتند که این استدلال پذیرفته نیست.

ظریف با بیان اینکه ما اقداماتمان را در چارچوب برجام انجام دادیم، اظهار داشت: اعضای باقیمانده برجام هم می‌توانند رفتار خود را اصلاح کنند، در صورتی که رفتارشان را اصلاح کنند، ما هم به اجرای کامل برجام بازمی گردیم.

ادامه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران  - اسپوتنیک ایران
ادامه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

وی تأکید کرد: برجام سند مستحکمی است و اقداماتی که آمریکا انجام داده است، قطعاً در آینده خودشان هم خواهند فهمید که به ضررشان تمام می‌شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و برجام به هیچ وجه مانع پیشرفت‌های ما نشد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

در این توافق نامه همچنین شرط شده است كه تحریم تسلیحاتی ایران نیز طی مدت 5 سال برداشته شود و  تحویل تسلیحات زودتر نیز امكان باشد اما فقط با اجازه شورای امنیت سازمان ملل. این توافق نامه به شکل اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018 ، ایالات متحده خروج یک جانبه از برجام و اعاده تحریم های سختگیرانه علیه تهران را اعلام کرد.

دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала