بان کی مون: الحاق کرانه باختری به اسرائیل اقدامی مخرب است

© AFP 2023 / Fadel Sennaبان کی مون: الحاق کرانه باختری به اسرائیل اقدامی مخرب است
بان کی مون: الحاق کرانه باختری به اسرائیل اقدامی مخرب است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بان کی مون دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد در بیانیه‌ ای اعلام داشت: طرح الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل، تهدیدی برای صلح در خاورمیانه و تضاد با قوانین جهانی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، بان کی مون دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد، روز دوشنبه هشدار داد که الحاق بخش هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل نه تنها یک تجاوز احمقانه است بلکه تاثیر مخربی بر قوانین و معیارهای جهانی برجا خواهد گذاشت.

احتمال تحریم اسرائیل از سوی اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
احتمال تحریم اسرائیل از سوی اتحادیه اروپا

به نوشته وبگاه "تایمز اسرائیل" بان کی مون دبیرکل سابق سازمان ملل متحد در این بیانیه بر ضرورت ایجاد برنامه جدید صلح خاورمیانه برای مقابله با "تهدید الحاق به اسرائیل" تاکید ورزید.

در قسمتی از بیانیه آمده است: ابتکاری جدید با الهام از نشست صلح مادرید در سال 1991 مورد نیاز است تا هم اسرائیلی ها و هم فلسطینی ها و هم قدرتهای منطقه و بین‌المللی را برای گفتگوهای معنادار در مسیر پیشبرد قرار دهد.

ساز و کارهای چند جانبه موجود مانند مذاکرات چهار جانبه  باید احیا شود و به طور بالقوه گسترش یابد تا نقش بیشتری به قدرتهای دیگر منطقه ایفا کند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، نیز چندی قبل درباره تلاش اسرائیل برای گسترش شهرک ‌سازی در فلسطین هشدار داد.

دبیر کل سازمان ملل تأکید کرد که شهرک‌ سازی‌های اسرائیلی غیر قانونی است و الحاق برخی از مناطق در کرانه باختری، منجر به نابودی راهکار دو دولتی خواهد شد.

راهکار دو دولتی راه حلی است که مورد حمایت سازمان ملل متحد و کشورهای زیادی قرار دارد و از زمان کنفرانس مادرید در سال ۱۹۹۱ و پیمان‌های اسلو در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ میان سازمان آزادی بخش فلسطین و اسرائیل مطرح شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала