ترکیه به کمک قطر در حال نفوذ در یمن است

© REUTERS / Murad Sezerترکیه به کمک قطر در حال نفوذ در یمن است
ترکیه به کمک قطر در حال نفوذ در یمن است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حضور روزافزون ترکیه در یمن، به ویژه در مناطق جنوبی کشور، نگرانی در سراسر منطقه را نسبت به امنیت در خلیج عدن و باب المندب ایجاد کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، عرب ویکلی در مقاله ای اشاره به نفوذ روزافزون ترکیه در یمن به کمک قطر کرده است.

ترکیه هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک خود در لیبی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت - اسپوتنیک ایران
ترکیه هرگونه حمله به اماکن دیپلماتیک خود در لیبی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت

این گزارشها حاکی از آن است که برنامه های ترکیه در یمن توسط برخی از چهره های سیاسی و قبایلی یمنی وابسته به اخوان المسلمین تأمین می شود و از طرف قطر حمایت می شود.

ترکیه تاکنون با دقت در یمن گام برداشته و ظاهراً منتظر لحظه ای مطلوب برای مداخله بود و امید به پشتیبانی بیشتر دولت یمن عبد ربه منصور هادی قبل از ورود به زمین داشت. با احتیاط و عملاً پنهان، فعالیت های ترکیه در یمن در حال حاضر در سه منطقه ساحلی یمن متمرکز شده است.

بنا بر اعلام منابع ناشناس در این کشور، فعالیت های ترکیه در یمن با احتیاط و پنهانی در سه منطقه ساحلی یمن متمرکز شده است: شبوه، سقطری و منطقه المخا در استان تعز.

در گزارش های قبلی، نشریه عرب ویکلی، حضور عناصر اطلاعاتی ترکیه در فرمانداری شبوه را تحت پوشش سازمان امداد بشر دوستانه ترکیه (IHH) روشن کرد، که از زمان تحت کنترل درآمدن این استان به دست اخوان المسلمین در ماه آگوست فعال است.

هنگامی که منطقه العالم تحت کنترل باشد، اخوان المسلمین می تواند به بندر استراتژیک بالهاف برسد و به صادرات گاز و دسترسی لازم به سواحل که مشرف به دریای عرب است بهره مند شود، دروازه اصلی برای هرگونه مداخله احتمالی ترکیه و حمل و نقل منابع مهم از پایگاههای نظامی ترکیه در نزدیکی سومالی محسوب می شود.

علاوه بر فعالیت های مشکوک در تعز و شبوه، گزارش ها به تلاش های ترکیه برای تقویت تنش ها با کمک رمزی ماهروس فرماندار سقطری اشاره دارد.

این تحولات بدان معنی است که ترکیه از طریق شعبه محلی اخوان المسلمین ، که به کمک خیرین ترکیه کمک می کند ، نقش سیاسی بیشتری در جنوب یمن به عهده گرفته است.

ترکیه علاقه به ایجاد اخوان المسلمین و قدرت بیشتر در صحنه یمن دارد. حزب اصلاحات که در سال 1990 تأسیس شد، شعبه محلی اخوان المسلمین است که نقش مهمی در صحنه سیاسی کشور بازی کرده است.

این حزب در سالهای اخیر قدرت بیشتری به دست آورد و خلاء سیاسی به وجود آمده از سقوط رژیم علی عبدالله صالح را در فوریه 2012 و سپس با کودتایی که توسط شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران علیه حکومت در مارس 2015 برگزار شد، به دست آورد.

تلاش های ترکیه برای افزایش حضور خود در نزدیکی تنگه باب المندب بخشی از یک کارزار بزرگ برای تقویت نفوذ در ورودی جنوبی دریای سرخ است.

آنكارا با داشتن یک پایگاه نظامی در جیبوتی و تلاشهای مكرر برای دستیابی به جایگاه در سومالی و جزیره سوآكین دریای سرخ سودان، به سختی تلاش می كند تا به دریای سرخ نیرو شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала