آمریکا از افزایش جایگاه علمی ایران احساس خطر می کند

اشتراک
مدرس دانشگاه و دکترای علوم سیاسی درباره بازداشت پروفسور عسگری در خاک ایالات متحده آمریکا گفت: آمریکا در زمینه هسته ای جزو ابرقدرت‌ های جهان محسوب می‌شود و نمی‌خواهد اجازه پیشرفت علمی را به دیگر کشورها به ویژه ایران بدهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، دکتر سیروس عسگری استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف در دانشکده علم و مواد دانشگاه با تخصص میکروسکوپ الکترونی، آلیاژهای دمای بالا است که از ۲۰ اسفند ۹۸ در بازداشتگاه الکساندریا آمریکا به سر می‌برد.

نظر کارشناس روس درباره تبادل احتمالی زندانیان بین آمریکا و ایران  - اسپوتنیک ایران
نظر کارشناس روس درباره تبادل احتمالی زندانیان بین آمریکا و ایران

وی به دنبال بازگشت داوطلبانه به ایران بود، اما اداره مهاجرت آمریکا اجازه پرواز به وطن یا آزادی موقت را به او نداد. این اداره همچنین در دوران شیوع کرونا با عسگری برای استفاده از ماسک حفاظتی مخالفت کرد تا او سرانجام به مشکلات حاد تنفسی و کرونا مبتلا شود.

سرقت اسرار تجاری نیروی دریایی آمریکا و نقض قوانین روادید اتهام اعلام شده عسگری از سوی آمریکا است.

پیش از این سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت سیروس عسگری اعلام کرد که بنابر گزارش نمایندگان وزارت خارجه، دفاع و اطلاعات، بازگشت پروفسور عسگری به کشور قطعی شده است.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از ابوالفضل مهرآبادی دیپلمات ایرانی که معاون بخش حافظ منافع تهران در سفارت پاکستان در واشنگتن است، گزارش داد: عسگری به دلیل ابتلا به کرونا تحت مراقبت پزشکی مقامات مهاجرت ایالات متحده قرار دارد و در انتظار دریافت مجوز سلامتی است.

یک مقام آمریکایی نیز به رویترز گفت که عسگری پس از دریافت مجوز پزشکی برای ترک آمریکا آزاد خواهد شد.

سید محمد رضا موسوی دکترای علوم سیاسی و مدرس دانشگاه علوم تحقیقات توضیح داد: وقتی دستگاه قضایی یا دولت آمریکا دکتر عسگری را که دانشمند ایرانی است بعد از تبرئه شدن به دلایل واهی دوباره در خاک خود دستگیر می‌کند، مشخص است که دشمنی آنها با انرژی هسته‌ای، افزایش جایگاه علمی ایران و فناوری نوین است و تلاش می‌کند که به هر نحوی جلوی این پیشرفت را بگیرد. زیرا خود آمریکا در این زمینه جزو ابرقدرت‌های جهان محسوب می‌شود و نمی‌خواهد اجازه پیشرفت علمی را به دیگر کشورها به ویژه ایران بدهد.

وی افزود: نمونه این دشمنی نیز شهدای هسته‌ای بودند که در تهران ترور شدند. به عبارتی آمریکا رویکرد دشمنی خود را با نخبه پروری ایران به این شکل نشان می‌دهد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала