نظر کارشناس روس درباره تبادل احتمالی زندانیان بین آمریکا و ایران

© Sputnik / Anton Denisovنظر کارشناس روس درباره تبادل احتمالی زندانیان بین آمریکا و ایران
نظر کارشناس روس درباره تبادل احتمالی زندانیان بین آمریکا و ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فئودور لوکیانوف ، مدیر تحقیقات علمی در باشگاه بین المللی بحث و گفتگوی والدای اعلام کرد احتمال تبادل زندانیان بین آمریک و ایران زیاد است چون چنین کاری حتی در شرایط وجود روابط بسیار خصمانه بین کشورها، یک کار رایج و معمولی است.

به گزارش اسپوتنیک، لوکیانوف گفت: "تبادل  زندانیان بین ایالات متحده و ایران امکان پذیر است. این کار در شرایط حتی روابط بسیار خصمانه بین دولتها بسیار متداول است. مثلاً این تبادل در زمان روابط بسیار پرتنش وجود بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده انجام شده است. این یک کار بسیار رایج است ، به نظر من احتمال آن بسیار رایج است".

این تحلیلگر خاطرنشان کرد حلقه زندانیانی که برای مبادله پیشنهاد شده اند، گسترش یافته است. وی گفت: "معمولاً سخن بر سر جاسوسانی بود که در کشورهای مربوطه دستگیر شده بودند و در مقطعی رد و بدل شدند. اکنون دایره چنین افرادی تا حدودی گسترش یافته زیرا ایالات متحده آمریکا در سراسر جهان طیف گسترده ای از متخصصان کشورهایی را که با آنها روابط دوستانه ندارد، بازداشت می کند."

این کارشناس روس معتقد است که مبادله احتمالی مربوط به سیاست نیست. لوکیانف گفت: "این بیشتر به یک اقدام بشردوستانه شبیه است. آدمها در آنجا و در اینجا رنج می برند ، چرا یک مشکل مشخص نباید حل شود . این موضوع مذاکرات در هر مورد جداگانه است. همیشه امکان مبادله وجود دارد ، همیشه کسی وجود دارد که بتوان وی را با کس دیگری  مبادله کرد."

به گفته این متخصص ، همه گیر شدن کرونا ویروس در این شرایط فقط می تواند فرصتی برای مبادله باشد. این دانشمند علوم سیاسی تأکید کرد: "من این را یک انگیزه واقعی برای مبادله بین ایران و ایالات متحده نمی دانم."

احتمال تبادل زندانیان مهم میان ایران و آمریکا  - اسپوتنیک ایران
احتمال تبادل زندانیان مهم میان ایران و آمریکا

پیشتر اسپوتنیک به نقل از رویترزگزارش داده بود  به احتمال زیاد یک تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا انجام خواهد شد که تبادل دکتر سیروس عسگری دانشمند ایرانی بخشی از آن خواهد بود.

ابوالفضل مهرآبادی، دیپلمات ایرانی که معاون رئیس بخش منافع تهران در سفارت پاکستان در واشنگتن می‌باشد، گفته است که سیروس عسگری ۵۹ ساله که حدود ۱۰ روز پیش تست کرونایش مثبت شد، تحت مراقبت پزشکی مراجع قانونی مهاجرت آمریکا است و منتظر دریافت گواهی سلامت است تا سفر کند.  در حال همکاری با اداره مهاجرت هستیم تا او را به زودی به ایران بازگردانیم. این نهاد قرار است وقتی عسگری از نظر پزشکی گواهی سفر داشت، این انتقال از آمریکا را انجام دهد.

در ماه مارس ، مایك پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا اعلام کرد مقامات ایران به مایكل وایت،  آمریكایی محکوم شده به  13 سال حبس مرخصی پزشکی داده اند. وی خاطرنشان کردایالات متحده همچنان به دنبال آزادی کامل وایت خواهد بود. این حکم حبس  در مارس 2019 برای  وایت صادر شده است .  مایکل وایت، افسر سابق نیروی دریایی آمریکا به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی و انتشار عکس خصوصی در اینترنت به حبس محکوم شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала