بحران اقتصادی و اعتراض جدید: لبنان به کجا می رود؟

© Sputnik / Mikhail Alaeddin /  مراجعه به بانک تصاویر بحران اقتصادی و اعتراض جدید: لبنان به کجا می رود؟
بحران اقتصادی و اعتراض جدید: لبنان به کجا می رود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با وجود کرونا معترضین دوباره در خیابان های شهرهای بزرگ لبنان ظاهر شدند و این اعتراضات منجر به درگیری با پلیس شد

با توجه به بحران رو به رشد اقتصادی و فروپاشی پول محلی، معترضین دوباره در خیابان های شهرهای بزرگ لبنان ظاهر شدند. این اعتراضات منجر به درگیری با پلیس شد: تعدادي زخمی و یک نفر کشته شد. اسپوتنیک در مصاحبه با کارشناسان لبنانی در خصوص اينکه که چرا تظاهرکنندگان بار دیگر به خیابان ها رفتند و با توجه به بحران رو به رشد، لبنان با چه مشکلاتي روبرو خواهد شد، به گفتگو نشسته است.

شعله ور شدن جنگ قدرت در لبنان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
شعله ور شدن جنگ قدرت در لبنان

علاوه بر بیروت، این تظاهرات ها در دو شهر بزرگ دیگر نیز برگزار شد: طرابلس و صیدا.

ریاض عیسی، فعال مدنی لبنانی، در مورد دلایل موج جدید اعتراضات در لبنان به خبرنگار اسپوتنیک گفت: این بیماری همه گیر کرونا ویروس نیست که مردم را مجبور کرد دوباره به خیابان ها بروند، بلکه سیاست اقتصادی ناکام دولت است.

وی گفت: "در حالی که اقدامات قرنطینه اعلام شدند، مردم آرام بودند. اما سیاست دولت در شرایط فعلی تغییر نکرده است، بنابراین قرنطینه منجر به فروپاشی لیره لبنان و وخیم تر شدن بحران اقتصادی شد. بیشتر مردم به سادگی زیر خط فقر قرار گرفته اند. اکنون آنها چیزی برای تغذیه کودکان ندارند. و تمام آنچه برای آنها باقی مانده این است که دوباره به خیابان ها بروند تا دولت را به یاد وظايف خود بيندازند. در آینده نزدیک، ما کمبود را احساس مي کنيم، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که این اعتراضات خیلی سریع و با آرامش فروکش کند. همه چیز به شورش گرسنگی ارتباط دارد".

به نوبه خود ، فیصل عبدل ستار دیگر کارشناس سیاسی لبنان معتقد است که موج جدیدی از اعتراضات ، لبنان را در موقعیتی بسیار خطرناک قرار داده است که می تواند کشور را به آشوب بکشاند.

اگر تظاهرکنندگان گرسنه و بدون تأمین معاش زندگی خود را آغاز کنند، بانک ها ، مغازه ها و ساختمان های دولتی را سرقت می کنند، این نتایجی خوبی نخواهد داشت. فوراً جرم در کشور افزایش می یابد  پیاده روی خیابان ها بسیار خطرناک خواهد بود. این نگرانی ها وجود دارد که سرانجام این کشور توسط افراد خیابانی نه دولت اداره شود. حمله به گشت های ارتش و اتومبیل ها در حال حاضر نشانه ای بسیار نگران کننده و همچنین حمله به قربانیان در اولین شب اعتراضات است."

عبد ال ستار با بیان اینكه آیا به غیر از یأس و اعتراضات مردم می توان نیروهای دیگری وجود داشت، افزود: "این احتمال وجود دارد كه نیروهای طرفدار آمریكایی پشت این مسئله باشند و این تظاهرات ها توسط سفارت آمریكا نظارت می شود. البته هیچ مدرک تأیید شده ای وجود ندارد."

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала