در بدن بيماران کرونايي چه اتفاق هايي مي افتد؟

CC0 / Pixabay / در بدن بيماران کرونايي چه اتفاق هايي مي افتد؟
در بدن بيماران کرونايي چه اتفاق هايي مي افتد؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وقتی کرونا ویروس وارد بدن شما می شود به چه قسمت هایی آسیب می رساند.

به گزارش اسپوتنیک، یاهودا شنفلد، رئیس آزمایشگاه ایمنی دانشگاه دولتی سن پترزبورگ، در طول کنفرانس آنلاین ویروس شناسی، در مورد رابطه بین سطح فریتین در بدن و شدت عفونت کروناویروس صحبت نمود.

کرونا تاکنون جان بیش از 120 هزار نفر را در جهان گرفته است - اسپوتنیک ایران
کرونا تاکنون جان بیش از 120 هزار نفر را در جهان گرفته است

در سلول های بدن انسان، فریتین ذخیره آهن در بدن است. این مجموعه پروتئینی به بدن اجازه می دهد تا متابولیسم اکسیژن را تنظیم کرده و در صورت لزوم مقدار مناسب از این عنصر حیاتی را آزاد کند. علاوه بر این، عملکرد ماکروفاژها را فعال می کند -  سلول های ایمنی، یکی از اولین سلولهایی است که شروع به مبارزه با عوامل عفونت در بدن می کند. درباره بیماری کروناویروس، در بیماران مبتلا به کوويد 19 که سطح بالایی از این پروتئین را دارند، ممکن است سندرم هایپرفرریتینمیک ایجاد شود و در مواردی این بیماری به مرگ ختم می شود.

هایپرفرریتینمیمی تواند با عفونت باکتریایی یا ویروسی که قبلاً در بدن وجود دارد، همراه شود و همچنین می تواند از نظر ژنتیکی ایجاد شود. در حین فعال سازی، ماکروفاژها مولکولهای خاص - سیتوکین ها را ترشح می کنند، که به عنوان مثال سیگنال سلول های دیگر است  و به آنها دستور می دهد تا پاسخ التهابی ایجاد کنند. در مقادیر کم ، اين ترشح ها مفید هستند و برای عملکرد هماهنگ طبیعی کل ارگانیسم ضروری هستند. اما، در صورت افزایش شدید فعالیت ماکروفاژ (به دلیل بالا رفتن سطح فریتین)، ممکن است به اصطلاح "طوفان سیتوکین" رخ دهد.

نتیجه این پدیده رشد گسترده اين ویروس در بافت های ریه ها ، عبور به اندام های اطراف مي باشد. خطر عوارض جدی و مرگ در این حالت فوق العاده زیاد می شود. "طوفان سیتوکین" یکی از خطرناک ترین عوارض عفونت کروناویروس کوويد19 است زیرا به سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند.

گفتنی است تا کنون بیش از 120 هزار نفر در جهان بر اثر ابتلا به کرونا ویروس درگذشته اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала