منابع معدنی کره ماه فقط برای آمریکا؟

© REUTERS / Yuri Gripasترامپ
ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترامپ تمام حقوق استخراج مواد معدنی در قمر زمین را برای آمریکا محفوظ دانست.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به سند منتشره در کاخ سفید، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فرمانی را به امضا رساند که حقوق آمریکایی ها بر استخراج مواد معدنی فضایی را محفوظ می‌دارد و مقرر نمود که طی 6 ماه این توافق با دیگر کشورها بررسی شود.

در سند منتشره آمده است:« آمریکایی‌ها باید از حق انجام تحقیقات فضایی، استخراج و استفاده از معادن و منابع در فضا مطابق با قوانین برخوردار باشند. فضا بطور قانونی و فیزیکی یک «حوزه منحصربفرد فعالیت‌های انسانی» است  و ایالات متحده آن را دستاورد عمومی به حساب نمی‌آورد».

اعلام تاریخ پیاده شدن فضانوردان روس در کره ماه - اسپوتنیک ایران
اعلام تاریخ پیاده شدن فضانوردان روس در کره ماه

در سند مربوطه ابراز امیدواری شده است که آمریکا قصد دارد از حمایت بین‌المللی در این عرصه برخوردار شود. بر اساس این سند، وزارت امورخارجه و دیگر نهادها و وزارتخانه‌ها باید مذاکراتی در سطح بین‌المللی برای امضای توافق‌های دوجانبه و چند جانبه جهت استفاده ، طراحی و استخراج منابع در کره ماه و دیگر سیارات توسط شرکت های خصوصی و دولتی به انجام برسانند. طی 180 روز وزیر امور خارجه آمریکا باید در باره کارهای انجام شده در این زمینه  گزارشی ارائه بدهد.

آمریکا تصویب سند جدید بین‌المللی در این رابطه را ضروری نمی داند اما آمریکایی ها می خواهند این موضوع را با شرکا بررسی کنند. در این سند تأیید شده است که آمریکا از پیمان سال 1967 مربوط به فضا حمایت می کند اما مخالف پیمان سال 1979 در باره فعالیت کشورها در قمر زمین و دیگر سیارات  است که تا کنون کمتر از 20 کشور جهان آن را امضا کرده‌اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала