تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا

© AFP 2023 / Nicholas Kamm وزارت خارجه آمریکا
 وزارت خارجه آمریکا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گسترش مداوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران قابل قبول نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «یو اس نیوز»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام نمود که چهار محدودیت برنامه هسته‌ای ایران، معافیت‌های هسته‌ای ایران عنوان شدند.

مورگان اورتاگس طی بیانیه‌ای اظهار داشت:«گسترش مداوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران قابل قبول نیست.

همان‌طور که رئیس جمهوری ترامپ در اوایل سال جاری گفت، ایران هرگز مجاز به داشتن سلاح هسته‌ای نخواهد بود. ما همچنان به استفاده از طیف وسیعی از ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی خود برای محدود کردن فعالیت‌های بی ثبات‌کننده در گسترش سلاح‌های هسته ای ایران ادامه خواهیم داد.

نظارت بر تمام تحولات برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت. ما می‌توانیم این محدودیت‌ها را در هر زمان تنظیم کنیم».

تحریم های آمریکا به منزله تلاش برای خفه کردن تدریجی تهران است - اسپوتنیک ایران
آمریکا معافیت‌ها از اجرای تحریم ها علیه ایران را تمدید می کند

بر اساس این گفته، معافیت‌های تحریمی، به شرکت‌های روسی، اروپایی و چینی اجازه می‌دهد تا بدون بروز مجازات‌های آمریکایی به کار خود در تاسیسات هسته‌ای غیرنظامی ایران ادامه دهند.

باوجود این، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا این تمدید معافیت را تداوم محدودیت‌های مربوط به فعالیت اتمی ایران توصیف کرد و از نظر این روزنامه، آمریکا هنوز بخش‌هایی از توافق هسته‌ای را فسخ نکرده است.

این معافیت‌ها در حالی انجام می‌شود که آمریکا در بحبوحه گسترش ویروس کرونا در جهان و ایران، تروریسم اقتصادی خود علیه مردم ایران را کاهش نداد و در هفته گذشته 15 فرد حقیقی و 5 نهاد وابسته به ایران را تحت تحریم قرار داد. در سطح بین الملل، پویش‌های متعددی برای پایان دادن به تحریم‎‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به راه افتاده است.

به دنبال خروج یکجانبه و خلاف قطعنامه شورای امنیت بین الملل از سوی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در پنج گام، به تعهدات خود ذیل برجام کاهش داد و تاکید کرد هرگاه اروپایی‌ها بتوانند به تعهدات خود در این توافق عمل کنند، این کاهش تعهدات برگشت‌پذیر خواهد بود.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала