اف بی آی از تلاش برای پی بردن سرنوشت رابرت دست نمی کشد

© REUTERS / Aaron P. Bernsteinاف بی آی از تلاش برای پی بردن سرنوشت رابرت دست نمی کشد
اف بی آی از تلاش برای پی بردن سرنوشت رابرت دست نمی کشد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اف بی آی به تلاش خود ادامه می دهد تا آنچه را که برای نماینده سابق لوینسون در ایران رخ داده است بیابد.

به گزارش اسپوتنیک، کریستوفر ری مدیر اف بی آی، در روز جمعه در بیانیه منتشر شده ای اعلام کرد: دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده اف بی آی از تلاش برای فهمیدن آنچه برای مأمور سابق مفقود شده رابرت لوینسون در سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاده امتناع نخواهد کرد، اگرچه مقامات آمریکایی معتقدند که وی دیگر زنده نیست.

در این سند آمده است: وقتی با خانواده لوینسون ملاقات کردیم، برای آنها توضیح دادیم که مطمئن ترین شواهدی که توانسته ایم طی ۱۳ سال گذشته جمع آوری کنیم، نشان می دهد که رابرت به احتمال زیاد در بازداشت درگذشته است.

ظریف خطاب به مقامات آمریکا: دانشمندان ما را آزاد کنید - اسپوتنیک ایران
ظریف خطاب به مقامات آمریکا: دانشمندان ما را آزاد کنید

ری تأکید کرد: این بدان معنا نیست که اف بی آی از تلاش برای فهمیدن اتفاقاتی که برای رابرت رخ داده است دست خواهد کشید.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا، اذعان داشت، كه مقامات آمریكایی نتیجه گرفتند كه لوینسون مفقود شده به احتمال زیاد در ایران درگذشته است. مقامات ایرانی نیز به نوبه خود گفتند که آنها در مورد محل نگهداری مأمور سابق اف بی آی چیزی نمی دانند.

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد که لوینسون "طبق اطلاعات موثق" سالها پیش ایران را ترک کرده و به جهت نامعلومی حرکت کرده است.

لوینسون در سفر به ایران در مارس ۲۰۰۷ ناپدید شد، آخرین بار وی در جزیره کیش دیده شد. واشنگتن در ابتدا ادعا كرد كه این مرد در یک سفر تجاری خصوصی وارد ایران شد. با این حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس در سال ۲۰۱۳، طی تحقیقات ژورنالیستی، دریافت که لوینسون به دستور سیا در ایران بوده است.

در گذشته، لوینسون در اف بی آی کار می کرد و درگیر امور جنایی از جمله مبارزه با جرم سازمان یافته در ایالات متحده بود. طبق نسخه رسمی این رویدادها، لوینسون در سال ۱۹۹۸ از اف بی آی کنار رفت. وی پس از استعفا، مدتی به عنوان یک بازپرس خصوصی فعالیت کرد، اما از ژوئن ۲۰۰۶ همکاری خود با سیا را آغاز کرد و اطلاعاتی را از کشورهای مختلف به نمایندگی از سازمان استخراج می کرد.

در نوامبر سال ۲۰۱۹، مقامات آمریكایی ۲۰ میلیون دلار پاداش برای اطلاعاتی كه به  یافتن محل زندگی لوینسون كمک كند تعیین کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала