آیا بحران ادلب را می‌توان حل و فصل کرد؟

© Sputnik / Nancy Siesel /  مراجعه به بانک تصاویر واسیلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد
واسیلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نبنزیا: اخراج نهایی و غیرقابل بازگشت تروریست‌ها، یگانه راه حل بحران ادلب است.

به گزارش اسپوتنیک، واسیلی نبنزیا، نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد اعلام نمود که اخراج نهایی و غیرقابل بازگشت تروریست‌ها، یگانه راه حل بحران ادلب است.

روز 27 ماه فوریه، شبه‌نظامیان با حمایت ترکیه به تشدید فعالیت خود در ادلب سوریه دست زدند. تروریست‌ها در این عملیات از دهها تروریست انتحاری و خودروهای مین‌گذاری‌شده استفاده کردند.

دیرتر رسانه‌ها اعلام کردند که نظاماین ترکیه به آتشباری هواپیماهای نیروی هوافضای روسیه  ونیروی هوایی سوریه پرداختند.سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از ترکیه خواست موافقت نامه های سوچی در خصوص کاهش تنش در ادلب را رعایت کند.

سرگی لاوروف با اشاره به دیدار‌های قبلی درباره ادلب، اظهار داشت:« اکنون رایزنی‌ها برای مذاکرات جدید درباره ادلب ادامه دارد. امیدواریم این مذاکرات باعث کاهش تنش در منطقه بشود».

ابراز نگرانی پوتین از اقدامات افراط گرایان در ادلب - اسپوتنیک ایران
ابراز نگرانی پوتین از اقدامات افراط گرایان در ادلب

چندی پیش دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تأکید کرد که ترکیه به توافق‌نامه سوچی در ارتباط با سوریه عمل نکرده است.

مدتی قبل دیده‌بان حقوق بشر سوریه، از ورود کاروان نظامی نیروهای ترکیه به گذرگاه مرزی خربه‌العجوز به اسکندرون خبر داد که متشکل از 10 خودرو نظامی بود و به سمت مرکز مراقبت مرزی ترکیه مستقر در حومه غربی ادلب، حرکت می‌کرد.

شبه‌نظامیان طرفدار ترکیه با حمایت توپخانه ارتش ترکیه روز 20 ماه فوریه به مقابله با نیروهای ارتش سوریه در نیرب پرداختند. جنگنده های «سو-24» روسیه با حمله به تروریست ها، به نیروهای سوریه کمک کرد تا با موفقیت حملات آنها را دفع  کنند. از ترکیه خواسته شد دست از حمایت تروریست ها و تحویل تسلیحات به آنها بردارد.

روسیه ، ایران و ترکیه در ماه مه سال 2017 در آستانه (اکنون نورالسلطان) درباره ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در سوریه به توافق رسیدند . سه منطقه در سال 2018 تحت کنترل دمشق بودند. چهارمین منطقه واقع در استان ادلب و بخش هایی از استان های همجوار لاذقیه ، حماه و حلب،  بیشتر آن در دست تروریست های جبهه النصره (گروهک تروریستی ممنوعه در روسیه)  بود.

در سپتامبر سال 2018 ، مسکو و آنکارا در سوچی توافق نامه ای برای ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب که در آن بیش از ده گروه مختلف وجود دارد، امضا کردند. بزرگترین آنها اتحادیه گروه های طرفدار ترکیه «جبهه آزادیبخش ملی» و «جبهه النصره»  هستند که در کل حدود 30 هزار شبه نظامی در آنها عضویت دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала