پومپئو: آمریکا برای برگشت تحریم های ایران به شورای امنیت مراجعه می کند

CC BY-SA 2.0 / Gage Skidmore / Mike Pompeoپومپئو: آمریکا برای برگشت تحریم های ایران به شورای امنیت مراجعه می کند
پومپئو: آمریکا برای برگشت تحریم های ایران به شورای امنیت مراجعه می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پمپئو اظهار داشت: ایالات متحده در تلاش است تا با درخواست از سرگیری تحریم های ایران، که قبلاً در رابطه با توافق برجام جمهوری اسلامی برداشته شده بودند، به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کند.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریكا، در مصاحبه با واشنگتن فری بیکن بیان كرد: ایالات متحده در تلاش است تا با درخواست از سرگیری تحریم های ایران، که قبلاً در رابطه با دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی برداشته شده بودند، به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کند.

پمپئو: آمریکا فشارهای خود بر ایران را بدون شتابزدگی ادامه می‌دهد - اسپوتنیک ایران
پمپئو: آمریکا فشارهای خود بر ایران را بدون شتابزدگی ادامه می‌دهد

طبق گفته پومپئو، در ماه های آینده او و دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده، تصمیم مهمی در مورد تماس با سازمان ملل با درخواست شروع روند از سرگیری تحریم های بین المللی علیه ایران، که به عنوان بخشی از توافق هسته ای دولت سابق ایالات متحده برداشته شد، اتخاذ خواهند کرد.

در همین زمان، همانطور که وزیر امور خارجه امریکا تأیید کرده است، دولت ترامپ از قبل شروع به پایه گذاری این تصمیم کرده است.

این امر می تواند مانع از تحریم تسلیحاتی و ممنوعیت گسترش فعالیت های موشک های بالستیک ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل در سال جاری شود. رئیس وزارت امور خارجه چنین اقدامی را غیرقابل قبول دانست.

وزیر امور خارجه افزود: ما در مورد این موضوع با همكاران آلمانی، فرانسوی و انگلیسی خود صحبت كرده ایم. آنها همچنین از این تهدید آگاه هستند.

وی اظهار داشت که اروپا از برجام پشتیبانی می کند. آنها اساساً بر این باورند كه حفظ این توافق به نفع كشورهای آنها است. ما اصرار داریم كه ایران تا حد زیادی از مهمترین مفاد توافق هسته ای در مورد غنی سازی مواد هسته ای را نقض کرده است.

ما در حال کار در سازمان ملل برای پیشبرد این بحث هستیم. امیدوارم که روسیه و چین نیز این مسئله را درک کنند. شما درباره حق وتو صحبت کردید. ما این را تصور نمی کنیم. ما معتقدیم که روسیه و چین نیز نگرانی خود را در مورد ایران دارند، که این کشور قادر به خرید سیستم های مهم تسلیحاتی خواهد بود، اساساً ایران اوضاع را در خاورمیانه بی ثبات خواهد کرد.

در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء قطعنامه ۲۲۳۱ را در حمایت از برجام، كه توسعه برنامه هسته ای تهران را فقط برای اهداف غیرنظامی محدود كرده بود، تصویب كرد. این قطعنامه برای پنج سال ممنوعیت تحریم تسلیحاتی و ممنوعیت گسترش موشک های بالستیک ایران به مدت هشت سال را فراهم می کند.

مقامات آمریکایی بارها بر لزوم تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران تاکید کرده اند.

پس از آن که واشنگتن به طور یک جانبه از برجام در ۸ مه ۲۰۱۸ و احیای تحریم های اقتصادی علیه تهران، از جمله در زمینه صادرات نفت، خارج شد، روابط بین ایالات متحده و ایران به شدت وخیم تر شد.

در عین حال، ترامپ بارها اظهار داشته است که آماده است تا گفتگو با مقامات ایرانی را از سر بگیرد. به گفته وی، واشنگتن علاقه مند است برجام را با پیمان دیگری جایگزین کند، که شامل نه تنها برنامه هسته ای ایران بلکه طیف گسترده ای از موضوعات دیگر از جمله برنامه موشکی تهران و سیاست منطقه ای آن را در بر می گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала