شرط ریاض برای گفتگو با ایران چیست؟

© Photo / B.alotabyریاض
ریاض - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی هیچگونه پیامی برای رفع تنش بین دو کشور برای تهران ارسال نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک،فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر مورخارجه عربستان سعودی اعلام نمود که عربستان سعودی هیچگونه پیامی برای رفع تنش بین دو کشور برای تهران ارسال نکرده است. اما ریاض در صورتی که ایران، نقش خود به عنوان عامل بی‌ثباتی در منطقه را قبول کند، برای گفتگو با تهران آماده است.

وی در ادامه گفت:«مقامات عربستان همیشه بدنبال جستجوی راههای رفع تنش در منطقه هستند. مذاکرات با حوثی های یمن از طریق کانال های غیررسمی انجام می شود. حوثی ها «ابزارهای» ایران هستند.

وزیر خارجه عربستان بر باز بودن راه‌های مذاکره میان ریاض و تهران تاکید کرد و شرط آن را پرهیز ایران از «تنش‌آفرینی» در منطقه دانست.

چندی پیش محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران  از بهبود مناسبات با عربستان سعودی به عنوان یک کشور مسلمان استقبال کرد و گفت که حل مشکلات دو کشور به نفع دو دولت و همچنین کشورهای منطقه است. سیاست ایران همواره این بوده که روابط خوبی با همسایگان خود از جمله عربستان داشته باشد.

ایران علاقمند است اختلافات با عربستان سعودی و امارات را حل کند - اسپوتنیک ایران
ایران علاقمند است اختلافات با عربستان سعودی و امارات را حل کند

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان از ژانویه 2016 و بعد از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، قطع شد. مدتی بعد ایران عربستان را عامل حمله به سفارت خود در صنعا (یمن) دانست و بعد از این اتهام بود که سطح روابط دو کشور به شدت کاهش یافت.

مسئولان عربستان نیز بعد از حملات پهبادی انصارالله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو، موضع‌گیری سختی نشان دادند. اما نماینده عربستان در سازمان ملل متحد گفت که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست.

روابط تهران و ریاض در 40 سال اخیر، بارها تحت‌الشعاع تحولاتی از جمله جنگ یمن قرار گرفته است و دو طرف یکدیگر را به دست داشتن در برخی اقدامات متهم کرده‌اند. دو طرف اما به نظر می‌رسد دنبال یافتن راه‌های ازسرگیری روابط هستند، اگرچه این میان شرط‌هایی هم گذاشته می‌شود.کشورهای زیادی برای گفت وگو بین ایران و عربستان سعودی پیشنهاد میانجی‌گری داده‌اند.

شایان ذکر است، در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثیان یمنی برعهده گرفتند. اما «ائتلاف عربی» در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پومپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع ایران و دیگر مقامات این موضوع را اکیدا رد کرده است. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی خسارات حمله به آرامکو، بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала