سخنان ظریف درباره احتمال جنگ با آمریکا پس از ترور سپهبد سلیمانی

© REUTERS / Evgenia Novozheninaایران در آستانه ی نهایی کردن نقشه ی راه ۱۰ ساله با D-8
ایران در آستانه ی نهایی کردن نقشه ی راه ۱۰ ساله با D-8 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اعلام کرد ترور سپهبد قاسم سلیمانی به منزله آغاز روند پایان یافتن حضور آمریکا در منطقه بود و در آن زمان واشنگتن و تهران به جنگ بسیار نزدیک بودند.

به گزارش اسپوتنیک، ظریف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز ضمن بیان این مطلب گفت:"من فکر می کنم دونالد ترامپ ،رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا را گمراه کردند زیرا او معتقد بود که ایالات متحده با هیچ مشکلی روبرو نشده و این کار امنیت کشور وی را تقویت می کند. اما این به منزله آغاز روند پایان یافتن حضور آمریکا در منطقه بود و ما به جنگ بسیار نزدیک بودیم چون آمریکا عمل تجاوزکارانه ای را علیه ایران انجام داده بود".

وی عملیات از بین بردن سردار سلیمانی نه در میدان نبرد ، بلکه "تحت پوشش شب با کمک هواپیماهای بدون سرنشین هنگامی که او به منظور انجام مأموریت صلح سوار خودرو بود " رذیلانه نامید. به گفته ظریف،  پاسخ ایران متناسب بود.

ایران : آمریکایی ها نمی توانند تلفات سنگین خود در حمله سپاه را مخفی نگاه دارند - اسپوتنیک ایران
ایران : آمریکایی ها نمی توانند تلفات سنگین خود در حمله سپاه را مخفی نگاه دارند

وزیر امور خارجه ایران افزود: "ما می خواستیم به ایالات متحده نشان دهیم كه آنها نمی توانند ایران را تحقیر كنند و اقدامات علیه ایران عواقب خواهد داشت."

وی این عقیده را ابراز داشت كه دولت آمریكا و خود ترامپ فاقد اطلاعات و درک کافی در مورد آنچه در ایران اتفاق می افتد، هستند.

ظریف گفت: "مهم این است که پرزیدنت ترامپ به حرف مشاورانی گوش دهد که دانش بنیادی تری درباره اوضاع منطقه هستند  و نه افراد تازه کار و مبتدی که دربارهمنطقه هیچ  چیزی نمی دانند."

یادآور می شود در ادامه تنش ها میان ایالات متحدۀ آمریکا و جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در بامداد سوم ژانویه فرماندۀ نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران را به همراه ابومهدی‌ المهندس معاون سازمان حشد الشعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داده و ترور کرد. ایران نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، بامداد هشتم ژانویه در عملیاتی با نام «شهید سلیمانی» برای انتقام گیری از ترور سپهبد قاسم سلیمانی ، به دو پایگاه نظامی آمریکایی در عراق حملات موشکی انجام داد.

ابتدا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  و پنتاگون مدعی شدند که آمریکایی ها در جریان حملات سپاه متحمل هیچگونه تلفاتی نشده اند و سی ان ان اعلام کرد که آمریکایی ها از این حملات خبر داشته و تدابیر لازم را اتخاذ کرده اند اما دیرتر اعلام شد که بیش از صد نفر از سربازان امریکایی  بر اثر این حملات دچار ضربه مغزی شده و جراحات سطحی برداشته اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала