درخواست وزیر خارجه کانادا از ظریف

© AFP 2023 / Lars Hagbergواکنش تند کانادا به امتناع ایران از تحویل جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی
واکنش تند کانادا به امتناع ایران از تحویل جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه کانادا در گفت‌وگو با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بار دیگر درخواست کشورش برای خروج جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی از ایران و تحلیل آن‌ در کشوری دیگر را مطرح کرد.

به گزارش اسپوتنیک،  به نقل از ایسنا، وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کانادا روز چهارشنبه تاکید کرده است که ایران جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را که مدتی پیش در طی یک حادثه به اشتباه هدف قرار گرفته و سقوط کرد و منجر به جان باختن شماری از شهروندان کانادایی و شماری دیگر از اتباع خارجی و ایرانی تباران  شد، به فرانسه بفرستد که بتوان در آنجا اطلاعات آن را تحلیل کرد.

این بیانیه همچنین مطرح کرد که فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا در گفت‌وگو با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ، گفت که تهران باید هماهنگی‌های لازم برای انتقال اطلاعات و تحلیل سریع جعبه‌های سیاه هواپیما را انجام بدهد.

درخواست جدید آمریکا از ایران  - اسپوتنیک ایران
پمپئو، امیدوار جوابگویی ایران به خاطر سقوط هواپیمای اوکراینی

شامپاین اظهار کرد که گزینه اول آن است که «ایران از تجهیزاتی که فرانسه با توان فنی ارائه می‌دهد، برای این کار استفاده کند».

طبق این بیانیه، وزیر امور خارجه کانادا همچنین موضوع پرداخت غرامت به خانواده‌های ۵۷ شهروند کانادایی را که در بین جان‌باختگان حادثه هواپیمای اوکراینی بوده‌اند، مطرح کرد.

 شایان ذکر است، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی با ۱۷۹ مسافر و خدمه پروازی در حال ترک تهران به مقصد کی‌یف، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد که در این حادثه  همه مسافران و خدمه هواپیما جان باختند. مقامات ایرانی ابتدا هر گونه دخالت در این حادثه را تکذیب کردند، اما یازدهم  ژانویه اعلام کردند که این هواپیما توسط پدافند ایرانی ساقط شده است. وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف گفت: این هواپیمای مسافربری ناخواسته به دلیل "خطای انسانی" توسط یک موشک مورد اصابت قرار گرفت. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала