نقشه جدید مرزهای اسرائیل

© REUTERS / Kevin Lamarqueترامپ
ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طرح ترامپ در رابطه با اسرائیل و فلسطین فرصتی برای برقراری صلح؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه « Jerusalem Post»، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید اعلام نمود طرحی که معرفی خواهد شد، شانسی برای رفع اختلاف اسرائیل و فلسطین و برقراری صلح است.

ترامپ در حالی که کنار نتانیاهو ایستاده بود گفت:«این امکانی برای برقراری صلح است. ما طرحی را نشان می دهیم که همگی روی آن کار کردیم. بعد خواهیم دید که کافی خواهد بود یا خیر. اگر کافی باشد، عالی می شود.اگر هم توافقی صورت نگیرد، مشکلی پیش نخواهد آمد».

بررسی مسئله به رسمیت شناختن کشور فلسطین در اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران
بررسی مسئله به رسمیت شناختن کشور فلسطین در اتحادیه اروپا

ترامپ افزون بر ارائه «طرح صلح»، قصد دارد در چارچوب طرح نامبرده، نقشه مرزهای جدید اسرائیل را معرفی کند و امیدوار است فلسطینی ها از آن حمایت کنند.

مناقشه‌ای جاری میان فلسطین و اسرائیل در اواسط سده بیستم آغاز شد. این منازعه گسترده‌است، منازعهٔ فلسطین ـ اسراییل، بخش محوری منازعهٔ گسترده‌تر اعراب و اسرائیل است، و به‌عنوان «رام‌نشدنی‌ترین منازعه»ی جهان از آن یاد شده‌است.

با وجود تلاش درازمدت برای صلح و آشتی عمومی اسرائیل با مصر و اردن، فلسطین و اسرائیل نتوانستند به یک موافقت‌نامهٔ پایانی صلح دست یابند. مسائل کلیدی باقی‌مانده عبارت‌اند از: شناسایی متقابل، مرزها، امنیت، حقوق آب، کنترل بیت‌المقدس، شهرک‌های اسرائیلی، آزادی رفت و آمد فلسطینیان و حل‌وفصل دعاوی آنها، مبنی بر حق بازگشت آوارگان‌. خشونت ناشی از این منازعه، در منطقه‌ای غنی از آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی که از نظر بین‌المللی مهم است، مورد توجه کنفرانس‌های متعدد بین‌المللی راجع به حقوق تاریخی، مسائل امنیتی و حقوق بشر واقع شده‌است، و عاملی جهت ممانعت از گردشگری و به‌طور کلی، دست‌رسی به مناطقی شده‌است، که به‌شدت بر سر آن مشاجره جریان دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала