ظریف با نماینده سازمال ملل بر سر افغانستان گفتگو می کند

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر ظریف با نماینده سازمال ملل بر سر افغانستان گفتگو می کند
ظریف با نماینده سازمال ملل بر سر افغانستان گفتگو می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، با نماینده ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت افغانستان صحبت می کند.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه با دبیرکل ویژه سازمان ملل متحد با تادامیچی یاماموتو در مورد وضعیت افغانستان و حمایت از مذاکرات در مورد صلح در این کشور گفتگو کرد.

وزارت امور خارجه ایران از روند صلح به رهبری دولت افغانستان برای دستیابی به توافق بین افغانی كه همه گروه های افغان از جمله طالبان را درگیر خواهد كرد، خبر داد.

دیدار ظریف با رئیس دفتر سیاسی طالبان  - اسپوتنیک ایران
دیدار ظریف با رئیس دفتر سیاسی طالبان

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به بی اعتمادی تهران نسبت به پروژه های آمریکا در این باره، افزود: سازمان ملل باید نقش برجسته تری ایفا کند و در مذاکرات صلح سهیم باشد.

ایالات متحده و طالبان چندین ماه در سال 2019 مذاکره کردند. زلمی خلیلزاد نماینده ایالات متحده در افغانستان، و هیأت دفتر سیاسی طالبان در دوحه، پس از هشت دور مذاکره، بر سر پیش نویس معاهده صلح که شامل آتش بس، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آغاز مذاکرات عمومی صلح بین افغانستان بود، توافق کردند.

با این حال، در ماه سپتامبر، پس از یکسری اقدامات تروریستی که توسط طالبان در کابل و تعدادی دیگر از شهرها انجام شد و همچنین باعث کشته شدن ارتش آمریکا شد، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دستور توقف مذاکرات با طالبان و توافقنامه را صادر کرد.

در اواسط ژانویه، طالبان سندی را به خلیلزاد پیشنهاد دادند، که پیشنهاد آتش بس موقت در افغانستان را برای هفت تا ده روز ارائه می دهد.

نماینده دفتر سیاسی طالبان در قطر از سرگیری مذاکرات بین جنبش افغانستان و هیئت آمریکایی به رهبری خلیلزاد را تأیید کرد. فدراسیون روسیه از از سرگیری مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان استقبال کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала