توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزینه خروج از ان پی تی

© Photo / The Ministry of Foreign Affairs of Iranتوضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزینه خروج از ان پی تی
توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزینه خروج از ان پی تی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سید عباس موسوی، رئیس جمهور ایران در بهار 1398 در خصوص خروج از ان پی تی در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت خبر داده بود.

به گزارش اسپوتنیک، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اظهارات اخیر وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی مبنی بر احتمال خروج ایران از NPT اعلام کرد که در نامه‌ رئیس‌جمهور ایران خطاب به سران کشورهای 1+4 در اردیبهشت‌ماه سال جاری، در این زمینه به آنها هشدار داده شده است. 

چین بر حمایت و اجرای برجام تاکید کرد - اسپوتنیک ایران
چین بر حمایت و اجرای برجام تاکید کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اظهارات محمد جواد ظریف درباره احتمال خروج ایران از پیمان NPT اظهار داشت: آنچه دکتر ظریف در مجلس بیان کردند بخشی از مفاد نامه حسن روحانی بود که در آن خطاب به آنان تصریح شده در صورت ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و بازگشت قطعنامه های تحریمی پیش از برجام، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک گزینه جبرانی از NPT خارج خواهد شد.

ظریف با اشاره به نامه  حسن روحانی خطاب به سران 1+4 تأکید کرد که اگر موضوع به شورای امنیت ارجاع شود، خروج ایران از NPT مطرح خواهد بود، اما پیش از آن برنامه‌های دیگر را می‌توان در دستور کار قرار داد.

ظریف پیش از این اعلام کرده بود که در صورتی که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند، ایران هم کاهش تعهدات را متوقف می‌کند.

در سال 2015 توافق هسته ایران (برجام) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد. این توافق نامه برای رفع تحریم های ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران فراهم شد. این توافق در قالب اصلی خود حتی سه سال دوام نیاوردو در ماه مه 2018 ، آمریکا بصورت یکجانبه از توافق خارج شد و اعمال تحریم های سختگیرانه علیه جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد. ایران نیز از کاهش تدریجی تعهدات خود طبق این توافق خبر داد. اما کشورهای اروپایی عضو این توافق به دنبال حفظ آن هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала