انتقاد ایالات متحده از خروج ایران از NPT

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniرابرت وود نماینده دائم ایالات متحده در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل
رابرت وود نماینده دائم ایالات متحده در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده از تهدیدهای ایران مبنی بر خروج از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای انتقاد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، رابرت وود نماینده دائم ایالات متحده در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل، در روز سه‌ شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت، که احتمال رد معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای (NPT) ایران یک "سیگنال بسیار منفی" به جامعه جهانی خواهد بود.

ژاپن از ایران می خواهد تا به توافق هسته ای باز گردد - اسپوتنیک ایران
ژاپن از ایران می خواهد تا به توافق هسته ای باز گردد

رسانه های غربی به نقل از وی گفتند: ما در آستانه کنفرانس بررسی پیروی از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای هستیم که ایران تهدید به خروج از آن را کرده است.

وود اظهار داشت: ما معتقدیم كه ایران باید به رفتار خصمانه خاتمه دهد و در كنار مذاكره با آمریكا بنشیند و توافق نامه ای را تهیه كند كه نه‌ تنها نگرانی مسائل هسته‌ ای حل شود، بلكه موضوعات دیگری ا كه ما را نگران كرده است از جمله ساخت و توسعه موشكهای بالستیک و همچنین فعالیتهای خصمانه ایران در جهان برطرف شود.

روز دوشنبه جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران این احتمال را رد نکرد، در صورتیکه اگر  یوروتروایكا (آلمان، فرانسه و انگلیس) تخلفات توافقنامه 2015 درباره برنامه هسته ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد را پیش بکشند، تهران می تواند از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای خارج شود.

این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: اگر اروپایی ها همچنان به بازی های سیاسی بپردازند، گزینه های بسیاری خواهیم داشت.

آلمان، فرانسه و انگلیس هفته گذشته اعلام كردند، كه آنها به عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام جامع، سازوكار حل و فصل اختلافات را راه اندازی می كنند.

در سال 2015، ایران و شش کشور میانجی بین المللی برنامه جامع اقدام مشترک را امضا كردند، اما در سال 2018 رئیس جمهور آمریكا دونالد ترامپ به صورت یکجانبه از توافق نامه خارج و و تحریم های اقتصادی علیه تهران اعمال کرد.

در همین راستا، ایران تعهدات خود را طبق برنامه جامع اقدام مشترک تکمیل کرده است.
در ژانویه، ایران پنجمین و آخرین گام را برای دور شدن از برنامه جامع اقدام مشترک اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала