روسیه شواهد جعل حمله شیمیایی در دومای سوریه را ارائه داد

© Sputnik / Mikhail Alaeddinروسیه شواهد جعل حمله شیمیایی در دومای سوریه را ارائه داد
روسیه شواهد جعل حمله شیمیایی در دومای سوریه را ارائه داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فدراسیون روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل شواهد جعل حمله شیمیایی در سوریه در سال 2018 را ارائه کرد.

به گزارش اسپوتنیک، نشست شورای امنیت روز دوشنبه به ابتکار روسیه و در رابطه با گزارش سازمان منع سلاح شیمیایی به تاریخ اول مارس سال 2019 درخصوص نتایج تحقیقات قضیه مرتبط با گویا حمله شیمیایی به شهر «دوما» سوریه که 7 آوریل 2018 رخ داد، برگزار شد.

در این نشست، ماکسیم گریگوریف مدیر پژوهشکده مسائل دمکراسی سخنرانی نمود. اوگفته های ساکنان «دوما» را مورد توجه اعضای شورای امنیت قرار داد و توضیح داد که نمایندگان مرکز نامبرده بیش از 10 بار به سوریه سفر کردند و با صدهانفر از شاهدان عینی این قضیه صحبت کردند.

نمایندگان این مرکز با 15 شاهد عینی این قضیه در بیمارستان صحبت کردند.

استفاده شبه نظامیان سوریه از سلاح های کشورهای عضو ناتو  - اسپوتنیک ایران
استفاده شبه نظامیان سوریه از سلاح های کشورهای عضو ناتو

وی در ادامه گفت:« ما با 10 نفر از ساکنان شهر «دوما» نیز صحبت کردیم که در آنجا اجسادی  پیدا شدند، 300 ساکن محلی در شعاع یک کیلومتری از ساختمانی که اجساد پیدا شدند. شهادت این افراد ثبوت گویا و غیرقابل بحث در رابطه با این موضوع است که حمله شیمیایی در «دوما» جعلی بوده است».

تعدادی از گفتگوها با شاهدان عینی ارائه شدند، از جمله در این باره که افراد آسیب دیده بر اثر حمله شیمیایی به بیمارستان رجوع نکردند.

ویدئوی سخنان هندرسون کارشناس سابق سازمان پیمان منع سلاح شیمیایی نیز ارائه شد که در «دوما»ی سوریه کار می کرد.

او گفته بود:«دو گروه به آنجا اعزام شدند. من به اولین گروه پس از استقرار در شهر پیوستم».

به گفته وی نهایتا افرادی که در شهر «دوما» کار می کردند از گزارش نهایی کنار گذاشته شدند.

کارشناس گفت:« نتیجه‌گیری ها در گزارش نهایی در تضاد با آن چیزی بود که گروه در زمان سفر به «دوما» جمع‌آوری کرده بود. تا زمان انتشار گزارش در حد فاصل بازرسی ها در ژوئیه سال 2018، ما به این نتیجه رسیدیم که آیا اصلا چنین حمله شیمیایی انجام شده است».

روسیه متذکر شد که تجزیه و تحلیل گزارش سازمان منع سلاح شیمیایی سوالات جدی را نسبت به نتیجه گیری های انجام شده مطرح کرد. به نظر مسکو، طی سال 2019، اطلاعات هر چه بیشتری دریافت شدند که نشان می دادند کارشناسانی که در اولین گروه اعزامی به شهر «دوما» شرکت داشتند از گزارش نهایی کنار گذاشته شدند. از این رو نتیجه گیری اعلام شده در گزارش صحت این گزارش را مورد تردید قرار می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала