آخرین وقایع لیبی از زبان یک عضو پارلمان این کشور

© AFP 2023 / Mahmud Turkia آخرین وقایع لیبی از زبان یک عضو پارلمان این کشور
 آخرین وقایع لیبی از زبان یک عضو پارلمان این کشور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر حمله ترکیه به لیبی صورت بگیرد ، طرابلس به کمک مصر یا الجزایر و یا کشور دیگری احتیاج دارد.

به گزارش اسپوتنیک، یکی از نمایندگان پارلمان لیبی عقیل صالح عیسی Aguila Saleh Issa در خصوص بحران لیبی و احتمال ورود نیروهای نظامی ترکیه به این کشور با اسپوتنیک به گفتگو نشسته است. 

خلیفه حفتر - اسپوتنیک ایران
توافق آتش‌بس لیبی امضا نشد

- در طی سخنرانی خود در پارلمان عرب، شما در مورد لزوم امضای توافق نامه مشترک برای دفاع از کشورهای عربی و در مورد درخواست احتمالی طرف مصر برای مداخله نظامی صحبت کردید. آیا مذاکراتی در این راستا انجام شده است؟

عقیل صالح: ما هنوز نیازی به کمک نظامی نداریم. اما اگر حمله ترکیه به لیبی صورت بگیرد ، همانطور که رئیس جمهور ترکیه رجب اردوغان را تهدید می کند ، ما به کمک مصر یا الجزایر و یا کشور دیگری احتیاج خواهیم داشت ، البته اول از همه کشورهای عربی این درخواست را داریم.

- آیا در صورت تهاجم ترکیه ، آیا کشورهای عربی آماده مداخله در اوضاع لیبی هستند؟ 

عقیل صالح: فکر می کنم اگر حمله ترکیه صورت بگیرد ، هیچ یک از اعراب از کمک خود دریغ نخواهند کرد. لیبی سابقه ای غنی از همکاری گسترده ای با مصر ، الجزایر و سایر کشورهای عربی دارد. ما فکر می کنیم که اعراب در این باره با یکدیگر متحد باشند.

- برخی نگران هستند که اگر ارتش لیبی قدرت دولت را به دست بگیرد ، قدرت نظامی در این کشور دوباره برقرار خواهد شد. نظر شما چیست؟

عقیل صالح: این یک اشتباه است. اول ، ارتش لیبی اعلام نموده است که عملیات در طرابلس برای مقابله با گروه های تروریستی است. این افراد چند سال پیش پایتخت را تصرف کردند. دولت وفاق ملی توسط آنها گروگان گرفته شده است. ارتش باید شهر را آزاد کند. به صراحت بیان شد كه هیچ سخنی از كودتا ، تصرف برخی از قلمروهای کشور وجود ندارد. فقط خروج گروه های تروریستی از لیبی باید حل شود.

گفتنی است، پیش از این در 14 ژانویه سال جاری اعلام شد که ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای ارتش ملی لیبی که برای توافق با دولت وفاق ملی این کشور به مسکو سفر کرده بود، بدون امضای توافق آتش‌بس خاک روسیه را ترک کرد.

شایان ذکر است که ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه در تاریخ 8 ژانویه سال جاری از طرفین درگیر در لیبی خواستند که درگیری ها متوقف کرده و بر سر میز مذاکره بنشینند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала